Det vil Tysklands nationale turistråd, DZT med hovedkontor i Frankfurt, gøre noget ved. I øjeblikket er organisationen i gang med en kampagne for at få flere turister til landet. Under overskriften Wanderlust – som kan oversættes til eventyrlyst eller rejselyst - arrangerer DZT forskellige kampagner og events for at få flere turister til Tyskland, herunder en dansk cykeltur, der startede i lørdags på Rådhuspladsen i København, gik via Gedser- Rostock færgen ned gennem delstaten Mecklenburg Vorpommern til Berlin med ankomst torsdag i sidste uge. Og cykelturen blev en stor succes.
TV 2 Vejret med
Den første tur har omkring 25 deltagere og er udsolgt for længst. Den er arrangeret i samarbejde mellem Tysk Turist Information, Dagbladet Politiken og TV 2 Vejret, som dagligt sendte direkte tv fra turen.
Undervejs var der indlagt besøgt på en række spændende attraktioner og i gennemsnit blev der cyklet op til 50 km om dagen.
"2019 var det bedste år nogensinde i overnatninger og ankomster fra Danmark til Tyskland med over 3,4 millioner overnatninger. Dermed kommer Rejselandet Tyskland fra et rekordår, og det kan ses på den negative udvikling. Man kan måske tilføje "højt at flyve, dybt at falde", siger Turistchef fra Tysk Turist Information i København, Bo Schou Lauridsen.
Turistchefen fortæller, at i modsætning til mange lande, som skærer ned i turistbudgetterne som følge af COVID-19, så går Tyskland den anden vej.
Får ekstra 30 millioner kroner
Det betyder ekstra budgetter og større investeringer i udlandsmarketing over hele verden generelt, samt ekstra indsatser på de markeder, hvor der stadig er rejselyst. I alt tilføres omkring 30 millioner kroner ekstra i det kommende år . Det er vejen frem ikke bare for Danmark, men i hele DZT" siger Bo Schou Lauridsen og fortsætter:
" Danmark var det land, der hurtigst kom sig efter åbningen af grænserne, og det betyder også noget for, hvordan man prioriterer. Vi ser det på gaden i de større byer i Danmark. Der er næsten ingen udenlandske turister og masser af plads. Det er gift for omsætningen i butikker, restauranter og underholdnings- samt aktivitetsmuligheder. Det viser med al ønskelig tydelighed, at mange ikke kan leve uden turisterne.
Leisure-branchen får fordele
I Tyskland er det bare endnu værre. Årsagen er, at der i Tyskland traditionelt er mange store kongresser, konferencer og nogle af verdens største messer, og mange at de store hotelkæder lever af de forretningsrejsende for herefter at geninvestere pengene i leisure-hoteller. Gennem det høje dækningsbidrag på forretningshotellerne, gives med andre ord mulighed for en konkurrencedygtig pris på leisure-hotellerne. Konkurrencedygtig i forhold til markeder som Spanien, Frankrig, etc.
Netop prisen er det vigtigste konkurrenceparameter for rejselandet Tyskland, og da dette scenarie i øjeblikket er truet, er vejen frem at investere i udlandsmarketing, og her kommer Danmark ind som et af de allervigtigste markeder. Vi vil kunne mærke en vækststrategi fra Tysklands side i årene frem, ikke mindst overfor danske turister og danske forretningsfolk", slutter turistchefen.