Forlystelsesparkerne ser lyst på fremtiden Fremhævet

Udgivet i Nyt fra rejsebranchen
Bedøm denne artikel
(0 bedømmelser)

Af journalist Aage Krogsdam

De tre danske forlystelsesparker Tivoli, Dyrehavsbakken og Faarup Sommerland hører til nogle af de mest besøgte turistattraktioner i Danmark. I 2024 besøgte mere en 5 millioner gæster de tre parker. På den anden side af Kattegat finder vi Sveriges største forlystelsespark, Liseberg (Skandinaviens største) med et besøgstal på cirka 3 millioner. Mange danskere besøger hvert år Liseberg, og den svenske park er – udover at være interessant i sig selv - også en spændende sammenligning med de danske parker, og så har Liseberg ovenikøbet en dansk chef.

Forleden havde Danske Rejsejournalister inviteret til paneldebat, hvor de tre danske og den svenske parks ledere sad klar til debat, nemlig: administrerende direktør Andreas Andersen fra Liseberg, Gøteborg, administrerende direktør Ole Andersen fra Dyrehavsbakken, kommerciel direktør Niels Erik Folmann fra Tivoli og kommerciel direktør Rasmus Mortensen fra Fårup Sommerland.

Alle har en bred palet

Tivoli havde været så venlig at stille op som vært, og mødet holdtes i det traditionsrige Tivoli Slot, der blandt andet er "hjem" for Tivoligarden. Under debatten kom vi vidt omkring. Der blev drøftet gratis koncerter, bizar underholdning og vilde forlystelser, der i dag og i fremtiden vil lokke gæsterne til besøg i parkerne. Bæredygtighed var også til debat, og det fremgik helt klar, at bæredygtighed ikke er noget, der er så megen bevidsthed om hos gæsterne. Det er noget, som man forventer er en selvfølgelighed anno 2024. På dette område kan banker, EU og andre til gengæld bane vejen for, at forlystelsesparkerne bliver mere bæredygtige, og det kan ofte være besværligt, men som en af dagens talere sagde: "På den lange bane er den bæredygtige forlystelsespark det eneste rigtige".

I alle fire parker er der vidt forskellige koncepter for hvornår, der skal investeres i nye attraktioner i parkerne. Hos Faarup skal men eksempelvis stille med en ny attraktion hvert år for at fastholde gæsterne. Det forventes simpelthen. I Tivoli investeres langsigtet, og det betyder, at der kan gå fra 5 til 8 år fra idé til virkeliggørelse af en ny attraktion. På Dyrehavsbakken har direktør Ole Andersen store udfordringer, idet han skal forhandle med op til 50 direktører - teltholdere – som det hedder - omkring en ny fælles attraktion, og det kan være svært at finde fælles fodslav. Men det ser ud til, at der bliver større og større forståelse for fælles projekter for at sikre fremtiden i verdens ældste forlystelsespark, sagde Ole Andersen.

Sikkerheden

Sikkerheden omkring parkerne var også i fokus og især for Bakken, Tivoli og Lisebergs vedkommende var det et voksende problem med urostiftere, og det var et spørgsmål, som ledelserne tager meget alvorligt. Det skal være sikkert og trygt at komme i parkerne hele året. Og det betyder, at der er flere ansatte, som direkte tager sig af sikkerheden og orden i parkerne.

Debatdeltagerne var helt klart enige om, at forlystelsesparkerne er kommet for at blive efter de – for manges vedkommende – første 100 år på bagen, og spreder stor glæde dagligt. Vi er nu på den anden side COVID-19, og publikums interesse er helt i top igen. Alle var enige om, at Halloween og lignende temauger trækker mange gæster, og den slags temaer har været en god investering.

I alle parkerne udvides de kulturelle tilbud løbende med flere og flere koncerter, andre events, madfestivaller og temauger. Kulturudbuddet er et godt og vigtigt supplement til forlystelserne, både indtjeningsmæssigt og med hensyn til branding af den pågældende park. Som en af deltagerene udtrykte det, så er det virkelig gynger og karruseller, der supplerer hinanden.

Optimisme

De fire parker har mange fællestræk, men også mange forskelligheder, og deltagerne ved paneldebatten fik et godt og ærligt indtryk af sorger og glæder, udfordringer og fremtidstanker fra de fire chefer. Ikke mindst var det interessant at høre om Liseberg og ligheder med de danske parker. Mange danskere smutter hvert år over Kattegat, og især nu med den lave svenske kurs er Liseberg meget interessant for danskerne.

Alle parker havde både i 2022 og 2023 en god indtjening, og alle var optimistiske med hensyn til indtjening og besøgstallene i 2024.

Senest ændret Mandag, 08 juli 2024 10:05

Skriv en kommentar

Udfyld venligst alle felter markeret med (). HTML er ikke tilladt.