"Med en investering på omkring 150 millioner kroner til en ansigtsløftning, er vi klar til at tage konkurrencen op på det københavnske hotelmarkedet", siger administrerende direktør for Radisson Blu Scandinavia Copenhagen, Steen Gartmann, og fortsætter. "Vi har været i gang i cirka halvanden år og nu er vi stort set færdig med renoveringen. Der mangler nogle småting enkelte steder med ellers er vi klar", siger direktøren.
544 værelser renoveret
Alle hotellets 544 værelser er nyrenoveret. Både værelsernes interiøre og badeværelser er helt nye på alle værelser, ligesom hotellets lobby er blevet opgraderet, således at gæsterne stort set selv tjekker ind. Hotellets lobby har også fået et moderne design, åbne ramme,r og hvor gæsterne mødes af det venlige personale, som med en iPad kan hjælpe gæsterne med at tjekke ind på værelset, eller give tips til spændende oplevelser i København. Værelses indretningen er smart med skandinavisk design, som giver værelserne i alle kategorier en varm og unik atmosfære. Fra værelserne både mod syd mod Ørestaden og mod nord mod Københavns centrum er der en fantastisk udsigt over byens mange tage, tårne og ikoniske kirker, fordi der ikke er andre højhuse, som tager udsigten fra Københavns højeste hotel med 26 etager. "Med de nye åbne rammer håber vi, at hotellet vil fungere som samlingspunkt for ikke alene den lokale befolkning, der har brug for en rolig stund og en god kop kaffe, eller lokale erhvervsdrivende, som har behov for et uformelt mødested", siger Steen Gartmann og tilføjer. "Radisson Blu Scandinavia er mere end Københavns førende forretningshotel. Det er et sted, hvor mennesker og idéer mødes. Vi er et dynamisk knudepunkt, der samler lokale, forretningsrejsende og ferierejsende. Her handler det ikke kun om at forbinde mennesker. Vi inspirerer dem, vækker nye idéer til live og får ting til at ske."
Event- og kongressafdeling
Ud over restauranter, lobby og værelser har hele event- og kongres-afdelingen på 1. sal fået et løft. Mod nord er der fem rum opkaldt efter de nordiske landets hovedstæder, Reykjavik, Oslo, Helsinki, Stockholm og København, og mod syd sale opkaldt efter alle de fem nordiske lande. "Det handler om mere end design. Det handler om at føle sig tilpas og inspireret. Vores indbydende rum danner rammen om sociale begivenheder og store fejringer med udsøgt mad og en betagende udsigt," forsætter Steen Gartmann. Selvom meget er nyt på det, direktøren nu refererer til som et stort boutique hotel, er meget også uændret. Radisson Blu Scandinavia Copenhagen er stadig et dynamisk knudepunkt, hvor mennesker og idéer mødes. Og i en skøn blanding af skandinavisk charme og globalt perspektiv er kernen stadig gæstfrihed blandt personalet, som forener mere end 30 forskellige nationaliteter, hvoraf mange har været på hotellet i årtier. Mellem 80 og 115 er ansat på det store hotel afhængig af sæsonen.
Hotellet har i kongres-afdelingen plads til 1500 deltagere. Der findes tre restauranter, to barer og et Casino på hotellet på Amager Boulevard, samt et stort og meget besøgt fitnesscenter. For nogle år siden var der planer om at øge antallet af etager og evt. lave en tilbygning for at få flere værelser. "Disse planer er skrinlagt, også fordi der er kommet mange nye hoteller i København de seneste 10 år og dermed er konkurrencen øget betydeligt", slutter Steen Gartmann. Radisson-kæden har omkring 1350 hoteller globalt følgende stede: Europa, Afrika, Indien, Ausralien, Kina og Mellemøsten. Hotelkæden er ejet af en kinesisk hotel gruppe HNA Turisme Groupe Co.