Når vi står i supermarkedet og skal vælge frugt eller grønt, så fortrækker største delen af danskerne danskproduceret frem for udenlandsk. Ifølge en undersøgelse foretaget af Analyse Danmark er andelen af danskere, der foretrækker dansk frugt og grønt, steget fra 71,6 procent i 2016 til 76,8 procent i 2018, mens gruppen af forbrugere, der foretrækker udenlandsk, næsten ikke er eksisterende mere. Andelen af forbrugere uden præferencer er i samme periode faldet fra 25,1 til 21,4 procent. Dette skaber henrykkelse hos Dansk Gartneri, da det længe har været et mål for dem at få danskernes øjne op for den frugt og grønt, der bliver dyrket herhjemme
LÆS OGSÅ: De krumme agurker ind i varmen igen
"Resultatet viser, at de danske forbrugere er blevet endnu mere bevidste, og at budskabet om, at dansk frugt og grønt er bedre for både mennesker og miljø end udenlandsk, er trængt rigtig godt igennem. Det er vi naturligvis utroligt glade for," siger seniorkonsulent Pernille Bech fra Dansk Gartneri, der siden 2014 har stået bag Køb Dansk-kampagnen.
Ligesom i 2016 er danskernes primære motivation for at købe danske produkter, at de gerne vil støtte danske gartnerier og dansk økonomi, men den mest markante udvikling, der er sket over de sidste to år, er, at flere er blevet bevidste om, at dansk frugt og grønt indeholder færre pesticider end udenlandsk.
"Danske gartnere har gennem de seneste 10-20 år arbejdet målrettet med at udfase kemiske pesticider til fordel for biologiske alternativer, og dansk frugt og grønt er i dag noget af det reneste i verden. Jeg håber og kan kun opfordre forbrugerne til at vælge dansk, når det er muligt," siger Pernille Bech.
Ifølge undersøgelsen er et stigende flertal af danskerne da også villige til at betale mere for danske varer end for udenlandske. Hvor det for to år siden var 55 procent, der var parate til at betale mere, er 58 procent af forbrugerne i dag villige til at betale ekstra for eksempelvis en dansk agurk, mens kun 14 procent ikke er villige til at betale mere. Resten går enten ikke op i prisen eller oprindelseslandet.