Der er netop nu masser af friske råvarer i butikkerne. Grøntsager er langt fra fremmedelementer i det klassiske danske julekøkken, hvor rødkål, grønkål, hvidkål og kartofler ofte er faste elementer på mange danske juletallerkner.
- Men med små, enkle initiativer er det ikke svært at gøre det hele endnu mere grønt – uden at gøre skade på juleklassikerne, forklarer Søren Ejlersen, der er medstifter af Aarstiderne .
Sundt og velsmagende
Man skal blot prøve på, at tænke grønt ind som noget naturligt i alle måltider.
- Får man hul på det, så bliver du afhængig af grøntsager om vinteren, fordi de smager godt og samtidig smukke på julebordet. Du vil opdage, at de giver store smagsoplevelser – og så efterlader de dig i en lidt bedre tilstand, siger Søren Ejlersen.
Pernille Bech fra Sæson-kampagnen mener, at man skal prøve at forny sig. Mange danskere forbliver tro over for den traditionelle madsammensætning år efter år ved at bruge de samme grøntsager i julemaden.
- Hvad med at kaste et blik ud over flere af sæsonens råvarer i julen. Eksempelvis kan nævnes jordskokker, porrer, kinakål og rødbeder. De kan indgå i mange traditionelle retter eller som lækkert tilbehør. Og det kan gøres på en sådan måde, at man ikke føler, at traditionerne ryger ud af vinduet her i december, siger Pernille Bech.
Et grøntsags pift
Søren Ejlersens fra Årstiderne følger op med at foreslå, at flere grøntsager kan være et forfriskende pift til julemaden. Hvad med at prøve en revet, rå rødbedesalat så rød som julen med kapers, persille og rødløg marineret med olivenolie eller sennep? Eller en fintsnittet rødkålssalat, hvor du masserer den snittede salat med havsalt et minuts tid og smager til med tørrede tranebær, mandariner og hakket persille. Revitalisér æbleflæsken med mindre flæsk og flere æblebåde.
- Tilføj jordskokker i skiver og timian, og lad der være æble- og jordskokstruktur frem for kompot med flæsk på toppen, foreslår Søren Ejlersen.
Kampagnen Sæson
Sæson er en kampagne finansieret af de danske gartnere og EU med det formål at inspirere danskerne til at spise mere frugt og grønt. Pernille Bech er kampagneleder for Sæson.