Det nye mærke skal afløse det mærke, som blev introduceret for 25 år siden. Det nye mærke skal hedde Dansk Økologi og skal være med til at forbrugerne fokuserer på at købe dansk, lokalt og bæredygtigt.
Det nye initiativ bygger på økologernes egne ambitioner for økologi, samt forbrugernes nye krav og forventninger.
LÆS OGSÅ: Salget af økologi er eksploderet
Supplerende Ø-mærke
Formanden for Økologisk landsforening Per Kølster mener, at foreningen skal videre med økologi:
- Vi mærker, at flere og flere forbrugere deler vores høje ambitioner for økologiens udvikling og ønsker, at øko-mærkning også garanterer en stærk klima-indsats, socialt ansvar, og at varerne kommer fra nærområdet.
Det nuværende Ø-mærke har nået grænsen for, hvad EU vil tillade indenfor udvikling af en statslig økologimærkning.
- Derfor lancerer vi økologer selv et supplerende mærke, som garanterer en bred klima- og bæredygtighedsindsats og samtidig sikrer dansk oprindelse, forklarer Per Kølster.
De røde Ø-mærke
Det ny mærke skal supplere det stærke Ø-mørke, som kendes af 98 procent af alle danskere. Otte ud af ti har tillid eller høj tillid til Ø-mærket.
Alle producenter af økologiske produkter skal i fremtiden leve op til både det gamle Ø-mærke og det nye mærke Dansk Økologi.
Forbrugerne skal fortsat kunne stole på, at når de ser Ø-mærkerne på en vare i butikkerne, så er det en garanti, for at det er produceret under stramme krav, der sikrer et godt dyreliv, en rigere natur og ingen rester af sprøjtegifte i grundvandet eller maden.
Økologi skal være gennemskueligt
Samtidig vil landmænd, der vælger at deltage i det nye mærke, få stor indflydelse på, hvordan han eller hun selv opnår målene.
Økologisk Landsforening har selv været kritiske overfor de mange nye mærker, der kommer på fødevarer i disse år. Men det nye mærke "Dansk Økologi" skal sammen med Ø-mærket gøre det lettere at finde vej i mærkevarejunglen og være med til at dæmme op for mange nye mærker.
Økologisk Landsforening samler danske økologiske landmænd, virksomheder, storkøkken-ildsjæle og forbrugere.