Charterferien består, og det til trods for nye måder at booke rejser på, ikke mindst over nettet. Året 2012 viste et rekordstort antal danskere, der tog på charterrejse*. Men hvor er det, at rejseselskaberne adskiller sig i forhold til andre udbydere af rejser? En af de helt store forskelle er tilstedeværelsen af destinationspersonale, men hvad er det, disse mennesker hjælper de danske feriegæster med.
Apollo har bedt alle destinationschefer fra samtlige sommerrejsemål fra denne sommer udarbejde en top-ti over de henvendelser, de danske feriegæster kommer med – målt på hvor tit samme henvendelse kommer.
Og det hyppigst stillede spørgsmål er: "Hvordan bliver vejret i morgen" og "hvordan bliver vejret i løbet af ugen". Vejret er stadigvæk det helt centrale, når vi rejser
ud for at få sol og varme.
- Danskerne spørger destinationspersonalet til vejr, vind og offentlig transport, også selvom mange hoteller skilter med det i receptionsområdet, og mange tillige har adgang til det via deres smartphone. Herudover er det naturligt at ønske lidt hjælp til lokale busruter, taxasystemer og biludlejningsselskaber, siger Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef i Apollo.
Apollo har cirka 350 personer ansat i destinationspersonalegruppen om sommeren. Lidt færre er ude om vinteren, da rejsemålene er knapt så talrige som om sommeren.
Top-ti over henvendelser til destinationspersonalet på sommerrejsemålene 2013
1. Hvordan bliver vejret i morgen / løbet af ugen?
2. Hvilken lokalbus kan vi tage til xyz....?
3. Hvad koster en taxa til xyz....?
4. Hvilken strand kan I anbefale, og hvordan kommer vi dertil?
5. Spørgsmål omkring udflugter / Hvad skal vi opleve i løbet af ferien?
6. Markeder/shoppemuligheder
7. Mad- og restaurantspørgsmål / Hvilken restaurant kan I anbefale?
8. Spørgsmål om hjemrejsen / Hvornår kommer bussen, som kører os til lufthavnen?
9. Hvor mange drikkepenge skal vi give til rengøringspersonalet på hotellet, etc.?
10. Valuta- og vekselmuligheder
*RID's markedstal: Se mere her.