Hos mange er der med årene blevet god plads i økonomien til for eksempel en ekstra storbyferie ud over en opgradering af charterrejsen. Hver gang der i 1977 trillede 100 kr. ind på lønkontoen, får vi i dag 579 kr. I samme periode er prisindekset på en charterrejse til eksempelvis Gran Canaria kun steget fra 100 til 311 – altså næsten halvdelen af lønudviklingen.
Spies har været i gemmerne og fundet priser frem på en uges ferie på tre hoteller på tre populære rejsemål. Priserne går helt tilbage til 1977:
Puerto Plata/Buganvilla, Puerto Rico, Gran Canaria (afgang i januar):
1977: 1.315 kr. 1984: 2.695 kr. 1990: 3.445 kr. 2013: 4.099 kr.
Pillari Playa, Playa de Palma, Mallorca (afgang i september):
1977: 775 kr. 1984: 1.215 kr. 1990: 2.625 kr. 2013: 4.049 kr.
Eden Roc, Rhodos, renoveret i 2013 (afgang i september):
1977: 1.125 kr. 1984: 2.545 kr. 1990: 3.345 kr. 2013: 4.299 kr.
- Mens lønindekset i samme periode er gået fra 100 til 579, er priserne på rejser ikke fulgt tilsvarende med. Det skyldes bl.a., at ny teknologi har gjort branchen mere effektiv. I "gamle" dage ringede gæsten eller kom ind på kontoret for at bestille rejsen. I dag sælges over 70 pct. af vores rejser via internettet. Vi har ingen omkostningstunge kataloger, og teknologien har betydet, at vi er færre til at producere og sælge rejserne, siger kommunikationschef Torben Andersen fra Spies.
Økonom i Spar Nord, Jens Nyholm, har også et bud på, hvorfor danskerne i dag kan købe mere ferie for deres løn. - Siden begyndelsen af 90'erne og frem til Finanskrisen, har Danmark i store træk befundet sig i ét langt konjunkturopsving. I den periode er vi med andre ord blevet rigere, og det betyder, at vi generelt kan omsætte en månedsløn eller årsløn til flere og flere varer - og herunder også rejser.
Om 70'erne og 80'erne siger Jens Nyholm: - I disse år steg lønningerne kraftigt, men det gjorde prisen på varer - og herunder rejser - også, og lønstigningerne gav derfor ikke mere købekraft. Det var først fra begyndelsen af 90'erne, at lønningerne for alvor begyndte at vokse hurtigere end priserne.
- Sammenligner vi os med de øvrige nordiske lande, har Danmark et rekordstort antal af rejsearrangører. – Det betyder en hård konkurrence, hvor marginalerne på rejser – til glæde for forbrugerne - er små. Priserne holdes også i ave af de stordriftsfordele, som de største danske rejsearrangører har ved at være medlem af en international koncern, siger Torben Andersen.