Det er forsikringsselskabet If, der har spurgt forældre med børn over seks år, hvordan de kommer i skole.
- Vi ved, at mange biler med travle forældre ved skolerne om morgenen, udgør en risikofaktor. Det mindsker udsynet og øger risikoen for de svage trafikanter. Kontroller har også flere gange vist, at travle forældre langt fra altid overholder færdselsreglerne på skolevejene, siger Birgitte Ringbæk, presseansvarlig hos If Skadeforsikring.
Derfor vil det øge trafiksikkerheden betydeligt, hvis flere forældre lod deres børn gå eller cykle i skole. Samtidig ville børnene få noget bevægelse som bonus.
Ikke alle skal cykle
Nogle børn bør dog ikke cykle i skole. Færdselsloven siger, at børn under 6 år ikke må cykle uden at være sammen med en person over 15 år. Typisk er børn først i 10-11 års alderen i stand til at "aflæse", hvordan trafikken udvikler sig.
– Det væsentlige er, at både børn og voksne skal kunne færdes i trafikken uden risiko for sig selv eller for andre. Derfor ligger der en opgave hos forældrene i ikke kun at træne barnets cyklefærdigheder, men også at forklare børnene om det ansvar og de forpligtelser der følger med, når man færdes i trafikken, siger Birgitte Ringbæk.
Ud over miljømæssige og sikkerhedsmæssige fordele er der andre gevinster ved at cykle for dem over 10-11 år. Forskere fra Københavns og Aarhus Universiteter påviste i 2013 i en undersøgelse bland 20.000 børn i alderen 5-19 år, at de børn der bevægede sig på vej til skole, var bedre til at koncentrere sig i op til fire timer efter.
Kun en tredjedel cykler i skole
Udgivet i FamilielivSKOLESTART: De fleste af os husker fra egen skoletid, at det var svært at finde en egnet plads at parkere. Sådan er det ikke længere. I dag er det faktisk kun en ud af tre, der cykler i skole, og hvert femte barn bliver kørt i bil.
Senest fra Redaktion
Skriv en kommentar
Udfyld venligst alle felter markeret med (). HTML er ikke tilladt.