Der kan være mange penge at spare. Rådgivningsvirksomheden Advito lancerer nu Airfare Predictor sammen med BCD Travel for dermed at hjælpe virksomheder til at sikre bedre forudsætninger for forhandlinger med flyselskaber, så både de bedste bookingmønstre og bedste priser tilvejebringes.
Det nye patenterede værktøj overvåger prissætningstendenser og tilgængelighed af bookingklasser på fly. Det giver mulighed for at sammenligne nuværende og fremtidige priser, alt imens forhandlinger med flyselskaberne kan understøttes af ’real-time global intelligence’. Disse industridata hjælper virksomheder med at forstå fremtidige billetpriser, ofte for første gang for de fleste virksomheder, hvilket skaber lige vilkår for flyselskaber og erhvervsvirksomheder, når der forhandles.
”Som erhvervsrejsebureau står vi mellem virksomheden og den rejsende på den ene side og flyselskaberne på den anden side. Det nye avancerede værktøj hjælper os og i sidste ende kunden til at opnå de bedst mulige bookingmønstre og mest konkurrencedygtige billetpriser. En indsigt, som skaber transparens, lavere omkostninger og mulighed for, at den enkelte virksomhed kan fokusere på deres kerneforretning. Samtidig giver Airfare Predictor mulighed for at rapportere på såvel direkte som indirekte flyvninger, hvilket er yderst relevant for mange nordiske kunder”, siger Thomas Friis Rasmussen, Director Client Management, BCD Travel Norden.
Det nye analyseværktøj indsamler flyselskabernes priser (flybilletter) 180 dage frem i tid ved at efterligne forskellig bookingadfærd fra forbrugere. Analysen rækker ud over den enkelte billetpris og nedbryder den til fire komponenter for at stille skarpt på, hvorfor billetpriserne ændrer sig. Komponenterne er billetpris, luftfartsgebyr, skatter og bookingklassens tilgængelighed.
Et eksempel hvor værktøjet kan vise sig meget brugbart er, at en rejseansvarlig vil kunne identificere det bedste tidspunkt for bookingen af flybilletten, hvilket sikrer den lavest mulige billetpris. Og på den lange bane kan Airfare Predictor-data kan skabe den transparens, der skal til, for at forhandlinger med flyselskaberne vil gå nemmere.