Ligeledes er byen rig på arkitektoniske bygningsværker fra alle epoker gennem de sidste 1000 år. Byen var i Middelalderen en rig by, og det skyldtes de rige fund af sølv og andre mineraler i bjergene rundt om Prag.
Byens historiske kerne med en udstrækning på 866 hektar ligger på begge sider af ?oden Moldau. Der bor godt 1.5 millioner mennesker i hovedstaden. Det hele startede med, at Prags borg - et af byens ikoniske bygningsværker i dag - blev grundlagt i det 9. århundrede, og omkring borgen opstod der et samfund, der hurtigt udviklede sig til byen Prag.
Som et vigtigt handelsknudepunkt blev byen tidligt et mødested for kulturer, og den udviklede sig til en betydelige europæisk kulturby. Prag blomstrede ikke mindst i det 14. og det 16. århundrede, hvor byen var hovedstad i det tysk-romerske rige. Især byens midte har været udsat for skiftende kulturelle påvirkninger, der blandt andet har efterladt en usædvanlig række af bevaringsværdige bygningsværker opført i varierende arkitektoniske stilarter. Dette forhold har givet byen en plads på UNESCOs Verdensarvsliste fra 1992.
Prag er kendetegnet ved et vidt forgrenet trafiknet af metro, sporvogne og busser, der gør det let at komme hurtigt rundt i storbyen. Byen ligger i et kuperet terræn fra 177 meter til 399 meters højde over havet. Inden for bygrænsen har ?oden Moldau et forløb på 31 km i nord-syd-gående retning. Ti små øer ligger i ?oden, der på det bredeste sted er 330 m. Den er sejlbar via et slusesystem. Industrikvartererne ligger i den østlige og nordvestlige udkant, og lufthavnen ligger 20 km fra centrum.
Nye moderne kvarterer skyder op
Internationale tog ankommer til to stationer, en i byens centrum og en i udkanten af byen. Ca. 70 % af befolkningen bor i forstædernes højhuskvarterer fra 1960'erne og 1970'erne, der har karakter af satellitbyer efter sovjetisk model. Men de senere år er nye boligkomplekser i en helt anden arkitektur skudt op overalt i byens forstæder. De mere velstående bor i det fashionable Vinohrady. Tilsammen danner disse kvarterer en cirkel rundt om den gamle middelalderby og er indbyrdes forbundet ved et offentligt transportsystem af undergrundsbaner, busser og sporvogne.
Den første linje i Prags metronet blev åbnet i 1974. Det omfatter tre linjer på over 50 km, og nye banestrækninger er under udbygning. Centrum udgøres af bydelene Staré Mésto (Den Gamle By) og Nové Mésto (Den Nye By) på den østlige ?odbred samt Mala Strana og Hradéany på den vestlige. De centrale bydele, der for store deles vedkommende er friholdt for privatbilisme, er knyttet sammen af 15 broer. De gamle bykvarterer er særdeles velbevarede eller velrestaurerede, og antallet af besøgende turister til byen er steget kraftigt siden 1989.
Byen er undertiden plaget af oversvømmelser fra Moldau; i sommeren 2002 måtte ?ere tusinde indbyggere evakueres, da vandstanden steg til over otte meter over normal vandstand. Og byens kulturskatte var truet af ødelæggelse. Nationalmuseet, Nationalteatret (med teatret Laterna Magika) og Stadsteatret (Stavovské divadlo), hvor Mozarts opera Don Giovanni uropførtes i 1787, samt det kendte symfoniorkester Det Tjekkiske Filharmoni (grundlagt i 1894) er flotte arkitektoniske perler.
Byens virkelige historie hænger tæt sammen med Prags borg, der blev grundlagt i 870, og blev sæde for de tjekkiske regenter. Byen oplevede sin enorme udvikling i første halvdel af 1300-tallet, da Karl den IV, den tjekkiske konge og tysk-romerske kejser, valgte byen til sin repræsentative residens og rigets hovedstad. Prags næste vigtige periode er slutningen af 1500-tallet.
Under regeringstiden for den tjekkiske konge og rigets kejser, Habsburgeren Rudolf den II. blev Prag et vigtigt politisk og kulturelt centrum i Europa. Efter første Verdenskrig blev Prag udråbt til Tjekkoslovakiets hovedstad i 1918 og senere i 1993 for det selvstændige Tjekkiet.