Her kan det nemlig være svært at få børnene til at spise dét, man gerne vil have dem til - særligt når det kommer til grøntsager eller nye fødevarer, som de ikke har smagt før.
- Som udgangspunkt vil jeg altid anbefale, at man som forældre slipper kontrollen over sit barns mad ved spisebordet. Derudover skal man stoppe med at kommentere på alt, hvad barnet spiser og særligt ikke spiser. Man skal give slip på overvågningen, fordi der hurtigt kan opstå de her magtkampe. Jo flere magtkampe, der opstår, desto mere kontrol prøver barnet at tage ved at nægte at smage på noget, siger Charlotte Seeger.
Hun er ernæringsekspert og specialist i børns spisevaner og møder gennem sit arbejde mange familier, som kæmper med at få børnene til at spise grøntsager.
- Som regel er det aftensmåltidet, der driller. Det er fordi, vores børn er pivhamrende trætte. Vi spiser med alle vores sanser, og deres sansebarometer er maksimalt presset efter en lang dag, og så kommer forældrenes forventninger til og kontrol over, hvad de skal spise og hvorfor. Det får vores børn i forsvar og så lukker appetitten bare ned. Det er deres måde at tage kontrollen tilbage på, forklarer Charlotte Seeger.
Vær kreativ
Hun har mange gode råd til at få mere frugt og grønt i vores børn, og en del af dem handler om, hvordan maden bliver præsenteret.
- Når vi skal have vores børn til at blive nysgerrige på maden, så er det en god idé ikke altid at præsentere maden på den samme måde og med de samme farver. Vi skal bygge bro til deres verden, og det kan vi blandt andet gøre ved at lege med formerne og farverne, siger Charlotte Seeger.
Hun anbefaler samtidig, at man prøver at holde øje med sæsonens grøntsager og frugter. Når frugt og grøntsager er i sæson, har de den bedste smag og konsistens.
- Når vi bygger bro til vores børns verden, kan sjove madmotiver også være helt geniale. Man kan lave øjne af to halve cherrytomater og en mund af en halv peberfrugtring. Det behøver slet ikke være besværligt, og man kan ofte nøjes med 1-2 frugter eller grøntsager, når man leger med maden. Det er med til at vores børn engang imellem tør prøve nye smage, fordi det forbindes med noget sjovt i stedet for med pres, siger Charlotte Seeger.
Medbestemmelse og tryghed
Udover at præsentere maden på en sjovere måde, som skaber glæde og nysgerrighed, er planlægning og tålmodighed også vigtige ingredienser i bestræbelserne på at få lidt mere frugt og grønt i børnene.
Planlægningen handler om at forberede grøntsagerne og have dem stående i køleskabet. På den måde er de lige til at gå til, når børnene kommer hjem fra skole og institution.
Tålmodigheden handler om at vende børnene til både grøntsager og dét at være i et køkken. Det er nemlig det man i finansverdenen vil kalde en langsigtet og god investering.
- Helt overordnet skal man prøve at give sit barn mere medbestemmelse i køkkenet. I hverdagen kan man kalde på barnet og sige "Hey skat, kommer du ikke lige ud og smager, om suppen mangler salt, eller skal der lige lidt mere karry i denne her gryderet" - altså få dem til at smage på maden, så de føler, at de har noget at skulle have sagt, siger Charlotte Seeger.
Derudover skal man sørge for at børnene er trygge ved den mad, der bliver serveret. For i følge Charlotte Seeger kan man ikke forvente, at børn bare kaster sig over nye grøntsager, smage og konsistenser uden forudgående kendskab til det, de putter i munden.
- For at vores børn bliver trygge ved den mad, som står på bordet, er det vigtigt, at de lærer, hvordan en pastinak eller en gulerod ser ud, inden den kommer i maden. De skal lære, hvordan den føles i rå tilstand og hvad der sker med den, når den bliver skåret ud og tilberedt. Det er vigtigt, at vores børn har kendskab til råvarerne, fordi det er der, de får trygheden - og uden tryghed bliver det rigtig svært, lyder det fra Charlotte Seeger.
E621 - Kender du den populære smagsforstærker MSG? Bliv klogere på E621 stoffet her.