I 1990 kom den unge kok John Henriksen hjem fra en rejse til USA, hvor han oplevede de typiske amerikanske restauranter med deres afslappede atmosfære. Den hjemlige stemning og hygge fortalte han levende om til sine to kommende kompagnoner.
- Jeg havde aldrig set noget lignende før – og slet ikke i Danmark. Den udpræget afslappede stemning stod i skærende kontrast til restaurantverdenen herhjemme, hvor det hele var noget stift, fortæller John Henriksen.
Resultatet blev, at de tre jyder stiftede Bone's og kastede sig ud i iværksætter-eventyret.
Bone's spareribs
De unge iværksættere fik hjælp af en god ven, Thomas Schacht, der dengang var direktør i Midt Marketing.
- Et univers omkring den gode Sam Bone blev skabt, og mange danskere har vist stadig svært ved at tro på, at hele Bone's-konceptet ikke er skabt "over there", men af fire jyder i Herning, siger John Henriksen.
Jagten på god barbecuesauce
Det første vennerne skulle finde var den bedste spareribssauce, og John Henriksen havde hørt om en god restaurant i Florida, som havde vundet verdensmesterskabet i barbecue.
Derfor fløj han til Florida for at høre, om han kunne få opskriften på den bedste sauce.
– Vi gjorde køkkenchefen opmærksom på, at vi var rejst hele vejen fra Danmark for at høre deres hemmelighed til at lave verdens bedste barbecuesauce. Den ville han selvfølgelig ikke give os, men han løftede sløret for, hvordan de i store træk tilberedte deres ribs, fortæller John Henriksen.
En god opskrift
Han fløj derfor retur til Danmark uden en opskrift, og så var gode råd dyre:
- Vi manglede stadig en sauceopskrift, og efter en del søgen hjemme i Danmark fandt vi frem til en bekendts amerikanske kæreste, der havde sin mors gamle opskrift liggende. Det er stadig den ældgamle recept, der i dag giver vores spareribs den kendte smag, fortæller John Henriksen.
Saucen var åbenbart god nok, for i dag sælger Bone's 300 kilo spareribs i timen i åbningstiden.