Da smykkemarkedet i 2010 atter genvandt fodfæstet efter den verdensomspændende finanskrise, var det til helt andre toner end før recessionen. En af de største faktorer i at markedet atter er ved at genvinde fodfæste, er den stigende efterspørgsel på smykker til mænd.
I en rapport fra 2011 forklarer det amerikanske forbrugeranalysefirma United Marketing at over to tredjedele af væksten på smykkemarkedet fra 2008 til 2010, direkte kan henføres til det øgede salg af smykke til mænd.
- Herresmykker skal i dag ikke længere være diskrete, men have en udtalt signalværdi, og dette betyder, at det i højere grad er de farverige og til tider store smykker der sælger bedst, fortæller John Decker der er manden bag webbutikken www.marjoe.dk, den eneste danske butik der udelukkende sælger smykker til mænd.
Bestsellers
Før recessionen var mændenes andel af smykkemarkedet så lille, at det var vanskeligt, at foretage en endelig vurdering om mænds smykkepræferencer, men med segmentets voksende markedsandel kan man i dag tydeligt lokalisere de smykkepræferencer nutidens modebevidste mænd har, og marjoe.dk har med sine over 1500 herresmykker fingeren på pulsen, når det gælder den moderne danske mands smykkevalg.
Underholdnings- og modebranchen har været frontløbere i den tiltagende interesse for smykker til mænd, hvor mange stjerner har gået med smykker i årevis. Men der er ingen tvivl om at det i høj grad er den yngre generation der har taget det nye trend til sig.
- Rigtig mange af vores smykker går til mænd mellem 18-30. De senere år har vi specielt solgt rigtig mange af vores flotte perlearmbånd fra MOZ design. En anden bestseller hos den modebevidste mand er halskæder i læder der for tiden er mere populære og end nogensinde før, forklarer John Dencker.