Det Økologiske Måltid, der er en sammenslutning af økologiske ægproducenter, står bag kampagnen, der netop er skudt i luften. En kampagne der primært skal vække danskernes, og særligt jydernes, interesse for økologiske æg, og samtidigt skabe større opmærksomhed omkring økologiske varer generelt.
- Danskerne har allerede taget økologi til sig. Vi kan mærke en øget efterspørgsel på vores økologiske æg over de sidste år – specielt i Tyskland er de vilde med vores økologiske æg. Men i Danmark er efterspørgslen størst øst for Storebælt, og den tendens vil vi gerne være med til at ændre, siger Henrik Madsen, der er salgs- og marketingchef hos Danæg.
Økologi til jyske familier
Det er specielt de jyske familier, der skal have øjnene op overfor de økologiske varer og ikke mindst æggets mange sundhedsmæssige fordele. Det skal blandt andet ske ved lækre opskrifter, producentportrætter, historien bag ægget – alt med udgangspunkt i det økologiske æg.
- Vi ved, at de danske børnefamilier ønsker kvalitet. Og undersøgelser viser, at det er børnefamilierne, der har størst fokus på økologi, derfor vil vi gøre det endnu letter for dem at vælge økologisk ved at tilbyde dem nemme, hurtige og sunde madopskrifter, hvor økologiske æg indgår, siger Henrik Madsen.
Kampagnen sigter desuden imod at give forbrugerne indsigt i livet som økologisk ægproducent og viden om hvordan de økologiske høner går og har det..
Øko æggets hjemmeside
- Økologiske æg rummer meget mere end vigtige næringsstoffer og vitaminer. Det handler også om livsindstilling og den vil vi meget gerne give forbrugerne lov til at udforske og give dem et kig bag stalddøren, siger Henrik Madsen.
Det økologiske æg har derfor fået sin egen hjemmeside, hvor danskerne kan gå på opdagelse i det økologiske æg samt menneskerne og hønerne bag. Hjemmesiden byder også på små film om økologi, konkurrencer, og ikke mindst masse af lækre opskrifter.