I 2014 blev der således omsat for mere end syv milliarder kroner svanemærkede produkter og ydelser. Tilsvarende var tallet 3,7 milliarder for 2009.
- Forbrugere, som gerne vil lægge miljøvenlige produkter i indkøbskurven, skal også have nemt ved at finde dem på hylden. Derfor er det dejligt, at så mange virksomheder kan se fordelen i at bruge miljømærkerne Svanen og Blomsten, og at flere og flere forbrugere køber miljømærkede produkter, siger miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen.
Mere miljø
Tallene for de bæredygtige og miljørigtige produkter fortæller om en tendens i tiden, men det må ikke blive en sovepose. Der vil stadig være brug for at fortælle om de mærkede muligheder.
- Tidligere undersøgelser har vist, at rengøringsmidler, vaskepulver, plejeprodukter, køkkenruller og toiletpapir er de områder, hvor flest danskere ved de kan finde miljømærkede alternativer. Men undersøgelserne viser også, at danskerne mangler kendskab til, at de også kan vælge miljømærkede produkter inden for mange andre produktområder, eksempelvis hygiejneprodukter, mad- og bagepapir, møbler, maling, legetøj og byggeprodukter, fortæller Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.
Miljømærkning Danmark kommer derfor nu med en større kampagne "Dit valg i dag betyder alverden i morgen" - for jo flere - der vælger den rigtige vej - jo bedre.