Forbrugerne overalt i verden vælger oftere og oftere økologi, når de står i dagligvarebutikken. Alligevel er det fortsat danskerne, der ligger på førstepladsen, når det kommer til forbrug af økologi.
Rapporten blev for nylig offentliggjort på verdens største øko-messe i den tyske by Nürnberg. 49 danske virksomheder deltager i øvrigt i messen, der er spydspidsen i et dansk eksportfremstød for økologi.
Økologi i verden
Efterspørgslen efter økologi stiger nemlig over hele verden, og det er en stor chance for de veletablerede danske øko-virksomheder. Globalt blev er i 2014 solgt for 533 milliarder danske kroner økologi viser rapporten fra den internationale økologiske organisation, IFOAM. Det svare til en stigning i øko-omsætningen på 11 procent på et år.
Danmark er dog klassens duks med økologisk andel på 7,6 procent. Til sammenligning ligger Schweiz og Østrig på en anden og tredjeplads med 7,1 og 6,5 procent.
- Danskernes store interesse for - og tillid til - økologi er årsagen til, at vi igen indtager førstepladsen. 99 procent af danskerne kender det statskontrollerede røde Ø-mærke, siger Per Kølster, formand for Økologisk Landsforening.
Mærket har tilsyneladende bidt sig fast hos danskerne som en garanti for rene fødevarer uden rester af sprøjtegift, en miljøvenlig produktion og en høj dyrevelfærd.
Dansk økologi til verden
De danske økologiske virksomheder vil gerne udnytte den store og stigende efterspørgsel efter sunde økologiske fødevarer, der tager hensyn til en bæredygtig verden.
- Den stigende globale efterspørgsel på økologiske varer giver et stærkt eksportpotentiale for danske øko-virksomheder. Dansk økologi er eftertragtet i udlandet og forbindes med høj troværdighed, kvalitet og innovation, siger markedschef for eksport i Økologisk Landsforening, Helene Birk.
På ti år er den danske økologiske eksport syvdoblet. Danske øko-virksomheder solgte for 1,7 milliarder kroner til udlandet i 2014. Det er en stigning på 12 procent i forhold til 2013.