En drengedrøm at lede HR-arbejdet i global virksomhed

Udgivet i Nyt fra rejsebranchen
Bedøm denne artikel
(0 bedømmelser)
Christian Dahl Christian Dahl

TALENTFASTHOLDELSE: BCD Travel er førende på markedet inden for erhvervsrejseindustrien. Selskabet hjælper store, mellemstore og mindre virksomheder med at optimere deres rejser for disses ansatte, sikre sikkerheden og kontrollere udgiftsniveauet. Det gør de i mere end 108 lande med omtrent 13.000 erfarne medarbejdere. I spidsen for talentudviklingen står danskeren Christian Dahl, opvokset i Lyngby. Fritidsmagasinet har lavet et interview med ham for at finde ud af, hvordan han definerer og sikrer talentudvikling.

Hvordan er det som dansker at være den, der driver HR-udviklingsarbejdet i en global virksomhed?

"Det er en drengedrøm. Og når jeg indimellem vågner af den, så er det en stor udfordring, en ære og et enormt ansvar. Mit fokus går på, hvordan jeg med mine ideer og min passion for forretningsorienteret HR kan påvirke arbejdet positivt for mine 12.000 kolleger på verdensplan. Indtil videre har vi med en flot nominering af vores MAP program og ikke mindst vores Investors in People-Silver akkreditering (som den første TMC i verden, red.), evnet at påvirke forretningen i en sådan grad, at forståelsen og accepten af vigtigheden af HR som en strategisk del af forretningen er forankret. Og hvad mere kan man som dedikeret HR-person, uanset nationalitet, ønske sig", siger Christian Dahl, Senior Vice President, Strategic Talent Management & Global Human Resources BCD Travel.

Hvad betyder jeres Management Associate Program (MAP) for jer? Og hvorfor etablerede I det?

"Vi har etableret vores MAP-program som et tilbud til kandidater på videregående uddannelser, i det kandidater herfra traditionelt set ikke har været vores primære målgruppe. Og med indtil videre én deltager fra CBS og mange flere fra lignende uddannelsesinstitutioner rundt om i verden, mener vi med succes nu at have åbnet døren til en gruppe af generelt - og på tværs af alle brancher - eftertragtede talenter. MAP blev etableret i 2012 som et af flere svar på de strukturelle ændringer, vi oplever i erhvervsrejsebranchen, hvor vores rolle har ændret sig fra et tidligere 'simpelt' distributionsled til nu at være en strategisk rådgiver omkring end-to-end travel management løsninger. Vi har derfor mere end tidligere behov for talenter, der forstår og udviser forretningsforståelse på niveau med de indkøbsansvarlige hos vores nuværende og fremtidige kunder".

Hvad har det af betydning at blive short-listet til at være i top-tre over de bedste "Graduate and Trainee Recruitment Programs", som det skete ved prisuddelingen i Berlin i marts?

"Først og fremmest er det en stor ære for de, der har været involveret i at udvikle programmet og de mange, der allerede har - eller er i gang med - at gennemføre et MAP forløb hos os. Dernæst skaber det yderligere opmærksomhed omkring MAP og den mulighed, det giver for at kombinere endt uddannelse med en rejse rundt om jorden som en introduktion til og efterfølgende karriere i en spændende og foranderlig branche. Sidst men ikke mindst så understreger nomineringen, at BCD Travel gennem fokus på strategisk forankret talentudvikling med dette tilbud er en værdig konkurrent til større og måske også bedre kendte firmaer, når det kommer til attraktive karrieremuligheder".

Hvorfor er det specielt vigtigt for et erhvervsrejsebureau at have et professionelt Management Associate Program?

"Det er vigtigt som følge af de strukturelle forandringer i vores branche. De ydelser, vi tilbyder og måden, vi tilbyder dem på, individualiseres. Samtidig ser vores kunder med større alvor end tidligere på omkostningen til og ikke mindst sikkerheden omkring erhvervsrejser. Internt hos vores kunder varetages ansvaret for rejseaktiviteten derfor ofte på et andet niveau end tidligere. Derfor er vi nødt til at kunne tale med på det niveau, og vi er nødt til at kunne udvikle nye løsninger ikke bare på branchens mange nye udfordringer, men også på den generelle udvikling i verden, hvor uregelmæssigheder på rejsen – og desværre også terror - er blevet hyppigere".

Kan du - med ganske få ord - karakterisere den virksomhed, som fremtidens nyuddannede ønsker at arbejde i?

"En virksomhed, der tør udfordre de unges meninger og holdninger og tør bryde med den stereotype opfattelse af fremtidens nyuddannede, i stedet for at være slave af den. Det mener vi at have gjort med bl.a. vores MAP program, og vi kan i langt højere grad nu karakteriseres som en virksomhed den fremtidsorienterede nyuddannede ønsker at arbejde i", slutter Christian Dahl.

Skriv en kommentar

Udfyld venligst alle felter markeret med (). HTML er ikke tilladt.