Du skal på forretningsrejse til Lyon og indtaster en destination, tidspunkt og sted, og en applikation klarer resten: Den booker automatisk et tog, fordi den ved, at du helst vil køre i tog til Frankrig. Når du ankommer, guider din smartphone dig hen til det transportmiddel, du bedst kan lide, som tager dig til dit foretrukne hotel. Her venter din yndlingsret på dig i den hyggelige restaurant. Det hele sker, uden at du har måttet booke, betale eller bede om noget selv. Denne måde at rejse på kan måske ikke lade sig gøre over-night, men området er i rivende udvikling. Også i forretningsrejsebranchen fokuserer virksomhederne mere og mere på digitalisering for at gøre rejselivet enklere.
"Mulighederne er uendelige på lang sigt. Alt kommer til at blive hyperpersonaliseret, særligt når det drejer sig om forretningsrejser", forudser Miriam Moscovici, Director Emerging Technologies hos BCD Travel.
"Takket være den nye teknologiske udvikling kan du lære dine kunder så godt at kende, at du kan forudse, hvad de ønsker og forventer, inden de er bevidste om det selv." Det gælder ikke kun under selve rejsen, men også under bookingen og i den efterfølgende opfølgning. "Hvis du altid rejser med tog til Paris, giver det ingen mening, at du konstant får forslag til flyrejser, når du er i gang med at booke din næste tur til Paris."
I den nære fremtid forudser BCD Travel også følgende tendenser:
• Man kan fortsætte med at arbejde under flyvningen: WiFi og netværk i flyvehøjde bliver ganske almindeligt.
• Grænsen mellem fritids- og forretningsrejser bliver udvisket: Når alt kommer til alt, er vi alle forbrugere. De forretningsrejsende kommer til at forvente samme bookingoplevelse, indkvarteringsmuligheder og hotelservices, uanset om de rejser privat eller i forretningsøjemed.
• Intelligente applikationer kommer til at hjælpe virksomhederne med at spare penge og engagere de rejsende, så de holder sig til virksomhedens rejsepolitik.
• Virtuelle betalinger og virtuelle møder bliver mere og mere accepteret.
"Med TripSource Hotels, vores bookingværktøj og hotelportal, giver vi nu adgang til mere end en million unikke hotelejendomme rundt om i verden med over 15 millioner prismuligheder. Sammen med et brugervenligt bookingværktøj gør vores TripSource-app, at risikoen for, at rejsende bestiller et hotel uden for deres virksomheds rejseprogram, er faldet enormt. I øjeblikket udvikler vi endvidere en chatfunktion til vores forretningsrejse-app. Kunstig intelligens erstatter ikke agenter, men det kan supplere den menneskelige interaktion. Og herudover vil det gøre det muligt for agenter at bruge mere tid på mere sofistikerede ting og også udføre dem hurtigere", siger Anders Lau Nielsen, Director of Client Management Nordics hos BCD Travel Denmark.
Du kan finde mere information om fremtidsperspektiverne inden for forretningsrejse her: https://www.bcdtravel.com/2018-what-business-travelers-can-look-forward-to/