Lige siden skisportens gennembrud i 70'erne har feriestedet været danske familiers foretrukne mål, når den hvide verden og alpernes stejle bjergsider skulle udforskes.
Dette skyldes ikke mindst en meget charmerende, dygtig og ambitiøs rejseleder fra det nu for længst hedengangne rejsebureau Bangs Rejser på Gammel Kongevej på Frederiksberg.
Kærlighed på pisterne
Den daværende 24 årlige Lis Hansen fik nemlig til opgave at tage sig af godt 50 forventningsfulde danskere, der i skisportens ungdom hver uge med fly ankom til Wagrain fra København.
Efter en sæson i Wagrain rejste Lis hjem igen til København, men hun kunne ikke glemme den flotte, høje østriger Rudi Huber.
Han arbejdede selv i turist-industrien som grossist i Wagrain.
Han var uddannet på den nu verdenskendte skifabrik "Atomic"- deraf navnet "Atomic-world", som er et af Wagrains kælenavne.
Rudi Huber havde også et godt øje til den lyse nordiske pige, og et års tid efter Lis´ hjemrejse tog Rudi til København. Han friede til Lis, fik ja og sammen rejste de tilbage til Wagrain.
Pisten Gl. Kongevej
Når man først er kommet til Wagrain gælder den første tur på slalombakkerne som regel den store brede piste kaldet Gl. Kongevej. Pisten starter, hvor man kommer op med Grafenberg-kabinebanen nede fra byen.
Den er de første kilometer meget bred og uden de store skrappe hældninger (sværhedsgrad blå), og derfor kan skiløberne rigtig øve sig i svingene og al den teknik, man føler man behersker.
Løber man helt ned i bunden, er der omkring seks kilometer ned til kabinebanens start, men de sidste fire km er ret svære (sværhedsgrad rød), idet der ofte er iset og nogle steder er pisten ikke ret bred. Er man ikke øvet, skal man afholde sig fra at tage turen helt ned. Navnet Gl. Kongevej har pisten fået netop efter Bangs Rejser.
G-Link liften
Byen har i alt fire svævebaner. Foruden Grafenberg er der Roter8er, der ligger lidt uden for byen og Flying Mozart, som går op til bjergsiden mod øst, mens Grafenberg ligger mod syd.
Den nyeste svævebane G-Link er kun et par år gammel og er et fantastisk ingeniørarbejde. Der er tale om en svævebane, som svæver cirka 400 meter over byen i et frit svæv over to kilometer.
Den går fra mellemstationen på Flying Mozart bjerget og over til mellemstationen på Grafenberg. Den starter og lander begge steder i cirka 1200 meters højde, og den store kabine kan tage 130 personer ad gangen. Men denne nye svævebane har Wagrain fået en spændende ny attraktion til glæde for både sommer- og vintergæster.
Pister og langrend
Takket være de mange svævebaner og lifter samt enkelte skibusser, der kører i pendulfart mellem 4-5 landsbyer, har man i dag i området kaldet Sportamadé mere end 120 lifter at vælge mellem og næsten 350 kilometer at udforske med alle sværhedsgrader samt mere end 2000 kilometer langrendsløper.
Som noget nyt i Wagrain har man for andet år i træk et skøjteløb på bjergsiden over en strækning på 400 meter. En ny og spændende aktivitet, som samler mange både udøvere og tilskuere.
Ind imellem turene ned ad pisterne og op igen med lifterne skal der også forplejning til, og der er rige muligheder både i byen og i højderne. Har man lyst til noget helt andet end sne byder Wagrain også på et stort vandland med aktiviteter for både voksne og børn. Der er ingen tvivl, om at Wagrain også i fremtiden vil være danskernes foretrukne skisportssted i Østrig.