Hvem vil ikke gerne være frisk til et vigtigt møde i Shanghai natten efter en lang flyvetur? Gøre det godt for sin virksomhed og komme hjem med de resultater, der forventes. Men det er ikke altid så nemt, som det lyder, for arbejdsgiveren tænker ikke altid i de baner.
Forretningsrejsendes velvære, glæde og trivsel på rejsen er kun den tredje højeste prioritet fra arbejdsgiverne næstefter udgifter og 'duty of care'. Men det er første prioritet hos de forretningsrejsende selv. Resultaterne af undersøgelsen peger på en stort kløft mellem de velvære-muligheder, arbejdsgiverne giver, og dem, de centrale personer finder relevante.
95 % af respondenterne angiver, at anbefalinger til restauranter med sunde menuer er ønsket, mens kun 14 % af virksomhederne giver sådanne anbefalinger. 90 % af respondenterne mener, at psykologisk støtte til rejsen kan blive nødvendig, men kun 14 % har rent faktisk en sådan ordning. Og 90 % af de adspurgte mener, at det er vigtigt, at der er lagt lidt tid ind til afslapning efter en lang rejse, mens kun 17 % genkender dette i deres rejsepolitikker.
Undersøgelsen viser også, at der er plads til forbedringer mellem rejsepolitikkerne og de rejsendes forventninger, hvad gælder fly og hotel.
Mere end 83 % af respondenterne vurderer klassen på flyet og kabine-upgrades som vigtige, men kun 29 % af rejsepolitikkerne tillader den slags. 78 % af respondenterne oplyser, at loungeadgang er vigtig, men kun 22 % af virksomhederne har det med i deres rejsepolitik. Det lyder næsten som om, færre forretningsrejsende kan gå i lounge end folk, der rejser privat. Og 76 % siger, at det er vigtigt at undgå at rejse i weekenden, men kun 36 % har inkorporeret den del i deres rejsepolitik.
"Forretningsrejser kan være udmattende. Forretningsrejsende kan opleve både forsinkelser og usikkerhed, når man befinder sig på ukendte steder. At være væk fra de ??velkendte omgivelser påvirker de flestes velvære. Det er langt fra 'business as usual", siger Natalia Tretyakevich, Senior Manager, Research and Intelligence i BCD Travel. "Forskning afslører, at de rejsende kan få en mere positiv rejseoplevelse med nogle enkle greb som kabine-upgrades, restaurantanbefalinger og tilbud om hoteller med fitness-faciliteter".
Hvad kan arbejdsgivere gøre for at støtte de forretningsrejsende?
Man bør gøre de rejsendes velvære til en del af de årlige leverandørforhandlinger. Her bør inkluderes adgang til lounges og kabine-upgrades på fly.
Man bør gennemføre regelmæssige undersøgelser, hvor de rejsendes tilfredshed måles og indhente data også fra tredjeparter. Man bør gennemgå virksomhedernes rejsepolitikker og inkludére velvære baseret på den feedback, der er kommet.
Man bør tilføje hoteller, der tilbyder fitness og wellness-faciliteter i rejseprogrammerne.
Man bør tilføje anbefalinger til sunde restauranter på de lokationer, de rejsende besøger allermest.
Man bør holde de rejsende opdateret på rejsen med varslinger og skræddersyede meddelelser.