Årets partnertema var charterbranchen, og hos stort set alle charterbureauer var der stor søgning fra de mange gæster om at finde lige netop deres drømmerejse.
Det gælder de store arrangører som Bravo Tours, Primo Tours, Århus Charter, Spies Rejser, TUI, Risskov Travel, Albatros, Gislev Rejser, Vitus Rejser for blot at nævne nogle.
TUI havde som noget nyt indrettet sin stand som et oplevelsesunivers med en virtuel 5D-ferieoplevelse, Instagram-væg og børneområde, og det gav pote, fortæller pressechef Mikkel Hansen.
Hotelkæde med rekordsalg
Det var ikke blot de udenlandske charterdestinationer, der var i høj kurs på årets Ferie for Alle. Også Danmarkshallen var et tilløbsstykke for de besøgende, der her kunne opdage nye destinationer, attraktioner og udflugtsmål til næste ophold under hjemlige himmelstrøg. Blandt udstillerne i Danmarkshallen var landets største hotelkæde, Small Danish Hotels, der kunne melde om rekordsalg.
Stor aktivitet i campinghallerne
Campingentusiasterne holdt sig heller ikke tilbage på årets feriemesse, som bød på livlig aktivitet i de ni campinghaller. Hos Intercamp, der løb med tre priser ved Camping Award fredag aften, er deltagelse på Ferie for Alle et af virksomhedens vigtigste markedsføringstiltag.
- Ferie for Alle favner bredt, og derfor glæder vi os over positive udsagn fra de forskellige brancher, da vores tilfredshed som arrangør altid vil være ligefrem proportional med udstillernes udbytte, siger Georg Sørensen, administrerende direktør i MCH A/S, der samtidig sender en varm tak til de besøgende, der for tredje år i træk talte flere end 60.000 på de tre dage.
Havfrueprisen
Danske Rejsejournalister uddelte traditionen tro Havfrueprisen på messen ved åbningen fredag morgen, og den gik i år til "Ildsjælene på Møn," hvis mest kendte turismetiltag er Camønoen.
Havfrueprisen går til "en person eller et firma, der har gjort en helt speciel og prisværdig indsats for danskerne på deres ferie i Danmark".
Læs også: Kære linedanser
I år havde bestyrelsen for Danske Rejsejournalister valgt at give hæderen til "Ildsjælene på Møn." Bag den betegnelse gemmer sig blandt andet Camønoen på Møn, der åbnede i 2016, og Dark Sky Park. Møns turismeinitiativer er samlet under paraplyen House of Møn, der blev den reelle modtager af Havfrueprisen.
Selve navnet Camønoen er inspireret af den verdensberømte spanske pilgrimsrute, Caminoen, og den danske rute er på 175 km, som er båret af lokale kræfter langs hele ruten.
Gode og ihærdige kræfter
I sin tale med motivationen for valget af Camønoen, sagde Danske Rejsejournalisters afgående formand, Anne-Vibeke Isaksen, blandt andet:
"Med over 400 øer i Danmark, skal man gøre sig særligt bemærket for at blive en kendt ø. Det har vores prismodtager gjort med en lang række tiltag, og bag dem står en masse ildsjæle, men også organisationer og foreninger, som medvirker til en positiv udvikling, genererer vækst og sikrer et levende lokalsamfund, hvor erhverv, handel, kultur, turisme, bosætning, fritid spiller fint sammen".
Udover Camønoen nævnte Anne-Vibeke Isaksen også Dark Sky Park som et andet initiativ, der fik Møn på verdenskortet. Øen fik sit certificat fra The International Dark Sky Association (IDA), som bevis på, at området er et af de mørkeste og bedste steder i Nordeuropa at kigge på stjerner – og det er Nordens første Dark Sky Park. Og som det sidste initiativ af ildsjælene nævntes Biosfære Møn, 450 kvadratkilometer unik natur på land og i vandet på Møn og omliggende øer og vandområder, der blev optaget i UNESCO's verdensomspændende netværk af biosfæreområder.