"Titlen markerer starten på en ny æra for Gøteborg. Vi vil gå fra smart til smartere, og vi agter at fungere som en motor for hele EU", siger Peter Grönberg, administrerende direktør for Göteborg & Co.
Gennem konkurrencen "European Capital of Smart Tourism" ønsker EU-Kommissionen at honorere byer, der differentierer sig, hvad gælder smarte, innovative og inkluderende turismeløsninger.
35 byer fra 17 EU-lande deltog i dette års udgave af konkurrencen, hvor kandidater bedømmes i de fire kategorier: Bæredygtighed, Tilgængelighed, Digitalisering og Kultur/Kreativitet.
Ti byer gik videre til den endelige finale i Helsinki, hvoraf to blev valgt som vindere.
Det blev Gøteborg og Malaga, som i 2020 kan kalde sig "European Capital of Smart Tourism".
I sine konkurrencebidrag fokuserede Gøteborg på byens styrker i alle fire kategorier og understregede ambitionen om at ville dele viden og erfaring med andre destinationer.
LÆS OGSÅ: Bedst betalte jobs
Gøteborg er nået langt, ikke mindst med hensyn til digitalisering. Desuden topper destinationen det prestigefyldte Global Destinations Sustainability Index, hvilket kort sagt betyder, at Gøteborg er verdens mest bæredygtige destination.
"Dette er en anerkendelse for alle vores lokale partnere, der er involveret i at gøre Gøteborg til en smart destination. Vi ved, at det lønner sig at investere i bæredygtighed, tilgængelighed, digitalisering, kultur og kreativitet. Prisen vil hjælpe os med at sprede denne indstilling til resten af verden", siger Peter Grönberg.
Fakta om prisuddelingen
EU-Kommissionen udsteder titlen "European Capital of Smart Tourism" til to europæiske byer ad gangen. De vindende byer udpeges, fordi de arbejder med turismeudvikling på en smart, innovativ og inkluderende måde. I 2019 var det Helsinki og Lyon, der vandt, og i 2020 er det Gøteborg og Malaga, der overtager rollen som 'den smarteste by'.
Byer i EU med over 100.000 indbyggere kan deltage. I EU-lande, der ikke har så store byer, kan den største by deltage.
Ved at honorere smarte destinationer ønsker EU at fremme turismeudvikling, der er nyskabende, multikulturel og inkluderende. Den ønsker også at fremhæve, hvordan turisme kan bidrage til en bæredygtig udvikling.