Men vi danskere vil da også helst flyve direkte til vores feriested. Og vi vil kunne gennemskue alt i den billetpris, vi får at vide fra det flyselskab eller rejseselskab, vi køber hos. Vi vil ikke have ubehagelige overraskelser, hvor nye ting pludselig skal betales særskilt. Det viser en undersøgelse, som YouGov har udført for Thai Airways, der har fløjet fra København direkte til Thailand siden 1972.
Det, der er allervigtigst anno 2019, når vi danskere bestiller flyrejsen, viser sig nemlig at være, at der er mulighed for at flyve direkte til dén oversøiske destination, danskerne har valgt (41 %). Herefter er det en så kort rejsetid som muligt til destinationen (39 %), der er afgørende for, hvilken flyrejse vi går efter, når enten ferien eller forretningsrejsen bookes. Og som det tredje vigtigste peger danskerne på, at når vi først har købt vores flybillet, så skal alt være inkluderet i prisen, herunder mulighed for gratis valg af sæde, mad ombord, bagage uden gebyr og drikkevarer (30 %).
"At det tredje vigtigste i undersøgelsen er spørgsmålet om, hvor meget der er inkluderet i billetprisen, og at alt skal være inkluderet fra start, bekræfter vores antagelse. Det glæder os at se, da det er sådan vores billetter sælges, herunder mulighed for gratis at vælge sæde, mad ombord, bagage uden gebyr og drikkevarer", siger Ulrik Gylstorff, District Sales Manager fra Thai Airways.
Det skal være gennemskueligt, når man køber flybillet
Det er især respondenter fra hovedstadsområdet, der vil flyve direkte (50 %), og det er også især folk fra hovedstadsområdet, som går op i afgangstidspunktet på dagen (31 %). Hovedstadsfolket sværger tillige - og endnu mere end de andre geografiske regioner i Danmark - til en så kort rejsetid som muligt (48 %), selvom det er vigtigt for hovedparten af respondenterne.
"At transparens i billetprisen er blevet så vigtigt for så mange er givetvis et resultat af, at interkontinentale flyselskaber i dag har stor variation i, hvad billetprisen omfatter, og at det nogle gange kan være svært at gennemskue, når man sidder foran skærmen og skal booke sin billet, hvad man får med, og hvad der pludselig skal betales ekstra for", siger Ulrik Gylstorff, District Sales Manager fra Thai Airways.