Det er selskabet Great Southern Rail, der siden 1997 har taget sig af personbefordring med jernbanedrift over det meste af Australien. Selskabets mest berømte ruter er The Ghan fra Adelaide til Darwin, Indiske Stillehav fra Sydney til Perth, The Overlander fra Melbourne til Adelaide og The Southern Spirit fra Adelaide over Melbourne, og videre nordpå til Brisbane. Men udover Great Souhtern Rail findes der flere mindre private jernbaneselskaber i landet. I de største byer findes der delstatsdrevne jernbaneselskaber, og det største af disse er CountryLink i New South Wales med udgangspunkt i Sydney. Country link har passagertogforbindelser til omkring 350 destinationer i New South Wales samt til Brisbane i Queensland og Melbourne i Victoria. Derudover driver selskabet også S-togsnettet og undergrundsbanen ved navn CityRail i Sydney.
Australiens toghistorie begyndte så småt i slutningen af 1800-tallet, da der blev anlagt jernbaner flere steder, ikke mindst til transport af guld, sølv og andre ædelstene, som blev fundet mange steder i Australien omkring 1850. I starten var det naturligvis damplokomotivet, der var foran de lange togstammer. Man skal helt frem til begyndelsen af 1900-tallet, før der for alvor kom gang i byggeriet af jernbaner til passagertransport over store strækninger i det kæmpe kontinent.
The Gahn
En af de mest spændende rejser kan man opleve med The Ghan fra Adelaide i delstaten Southern Australia til Alice Springs i Northern Territory og videre herfra til Darwin mod nord.
"Børnene hoppede, de voksne havde blanke øjne, alle var omhyggeligt iført deres pæneste tøj. Og mens fløjten tudede og flag smældede, fyldtes luften af hvid damp og sort røg fra den brusende og hvæsende lyd af den mægtige motor, der langsomt satte i gang. The Ghan var på vej".
Sådan stod der i The Ghan News den 4. august 1929 om togets allerførste tur fra Adelaide i mod Alice Springs, der ligger 1.559 km nordligere næsten i miden af det store kontinent.
Siden har The Ghan kørt i fast rutefart mellem Adelaide og Alice Springs, og fra 2004 fortsatte man togforbindelsen fra Alice Springs til Darwin i nord. Jernbanen følger stort set den berømte telegrafline fra Darwin og mod syd til Adelaide, som blev færdig i 1872. Hele turen er på knap 3000 kilometer, og jernbanen bugter sig igennem et fladt, tørt, varmt og støvet ørken- og steppeland, afløst hist og her af flotte klippeformationer og dybe kløfter. Vognene har aircondition og dobbeltruder og kupéerne eget toilet og bad udstyret med håndklæder og toilettasker med dyre produkter. Ellers er indretning stort set den samme som i 1929 med blanke træpaneler og veloursæder og et tykt tæppe på gulvet. Klassisk musik underholder dig under turen og under panoramavinduet ligger der et eksemplar af The Ghan News fra 4. august 1929. De sidste to-tre vogne i togstammer kan medbringe almindelige personbiler.