Eventen består dels af en collage på internettet, som også bliver trykt som plakat – og dels bliver værkerne og de deltagende kunstnere samlet i en ebog. Ebogen bliver gratis at hente, og den bliver uddelt til både gallerier og kunstforeninger landet over.
For de deltagende kunstnere handler det om at blive set og eventen giver en god mulighed for at få sine værker ud til både gallerier og kunstforeninger.
I første omgang er der sat plads af til 1000 værker i "kæmpecollagen". Allerede her to uger efter eventen blev sat i gang, er der flere end 300 værker indsat. Fortsætter den overvældende interesse kan det komme på tale at udvide.
Danmarks største fritidsinteresse
Der er 980.000 voksne danskere der enten tegner, maler, tager billeder eller laver keramik som fritidsinteresse. Altså tæt på 25 procent af den voksne danske befolkning udtrykker sig kreativt. Den store interesse til trods, har emnet tæt på ingen interesse i de danske medier: hvis der overhovedet skrives om kunsten, er det med fokus på de store navne.
- Vi håber med denne event at kunne komme længere ud, forklarer Knud Østerbye fra MyArtSpace.dk.
Der er lige nu 4500 kunstnere på MyArtSpace.dk, hvilket gør sitet til Danmarks suverænt største digitale mødested for kreative.
- Vi håber med denne event at vi kan nå ud til kunstforbrugerne også. Vi vil gerne vise, at kunsten kan opleves på andre måder end de traditionelle. Mange tror, at man skal have forstand på kunst for at få noget ud af den. De tør nærmest ikke gå ind på et galleri af samme grund. Vi håber, vi kan være med til at få punkteret noget af højtideligheden – uden at det går ud over seriøsiteten, slutter han af.
Man kan følge den daglige udvikling på collagen på www.MyArtSpace.dk/collage.