De "rejsepralende" posts, der fylder op i ens personlige sociale feeds, synes ikke at blive færre jo tættere vi kommer på sommerferien. Men takket været hotels.com kan man nu mentalt forberede sig på, hvad man kan forvente at blive mødt med de næste mange måneder. Booking-virksomheden har nemlig ved hjælp af kunstig intelligens foretaget en #TravelBrag-analyse for at undersøge, hvad der egentlig ligger i toppen af blærelisten på alverdens destinationer.
LÆS OGSÅ: Sådan tager du det perfekte feriebillede
Mere end fem millioner posts verden over er blevet analyseret, og Hotels.com har skabt et overblik over de mest globale emner, som folk blærer sig med på de sociale medier, når de er på ferie
TOP 10: GLOBALE EMNER
1. Museum
2. Rooftop bar
3. Gamle bydel
4. Moderne kunst
5. Opera
6. Solskin
7. Olympiske Lege
8. Katedraler
9. Galleri
10. Ballet
#Foodporn
Udover billeder af populære destinationer og kulturelle tilbud deler mange rejsende også posts af deres mad. Og med hashtagget Foodporn kan man ikke undgå at finde billeder, som bugner af kulinariske lækkerier fra verden over. Kage i Stockholm og karry i Toronto sætter krydderi på blærelisterne, mens bøffer og pizza i New York også topper listerne. Mere overraskende er det måske, at enchiladas er dobbelt så populære som moderne kunst i Mexico City, at is stod for 10 % af alle blæreposts i San Francisco, og at den flydende restaurant Jumbo Kingdom i Hongkong lå nummer to på listen samme sted med mere end 20.000 posts.
Blær i alt slags vejr
Der er ikke noget som vejret, der kan få rejsende op på dupperne, og når rejsende slikker solskin, vil de gerne vise det frem. Solskin indtager derfor en sjetteplads på den globale blæreliste. Nogle byer oplever alle fire årstider på en enkelt dag. Eksempelvis blærer turister i Vancouver sig både med sol og regn, som begge er med på toptilisten. Men i Stockholm er sne populært og har 10.000 omtaler, mens chokket, da solen begyndte at skinne i London, medførte næsten 10.000 blæreposts om britisk solskin.
Det er normalt at blære sig
For Isabelle Pinson, Vice President EMEA fra Hotels.com er det ikke en overraskelse, at folk godt kan lide at vise, hvor godt de har det på deres ferie: "Det er blevet normalt at blære sig på de sociale medier – har du ikke fået nogen likes, så er det ganske enkelt ikke sket!"
Men selvom det at vise sin ferie frem fra den bedste vinkel er blevet mere normalt, så viser undersøgelsen dog, at folk gør det på vidt forskellige måder.
"Denne #TravelBrag-analyse viser, hvor forskellige rejsende er. Uanset om det handler om cocktails på en tagterrassebar i Bangkok, en tur rundt i Camden Town i London eller et besøg på Mob Museum i Las Vegas, er der gang i blæreindlæggene på de sociale medier" tilføjer Pinson.