Vi i Skandinavien ligner meget hinanden på mange områder, også når vi planlægger og gennemfører forretningsrejser – eller det tror vi bare, at vi gør. En rapport fra BCD Travel, der omhandler europæiske forretningsrejsende, viser nemlig, at der er væsentlige forskelle, når man sammenligner danskere, svenskere og nordmænds rejsemønstre.
LÆS OGSÅ: 3 anderledes feriedestinationer
Når man ser på de intra-europæiske flyvninger, har Danmark som det eneste af Sverige, Norge og Danmark London som det største marked - de to andre lande har de to andre skandinaviske lande øverst.
Alle tre lande deler London og Helsinki (og de to øvrige skandinaviske lande) som primære markeder, men Sverige har som det eneste Frankfurt og Danmark, og Norge har Amsterdam.
"Det er ikke overraskende, at danskere og svenskere ikke rejser til Oslo så ofte, som nordmænd besøger deres nabolande", siger Søren Bak Andersen fra BCD Travel. "Traditionelt har danskere og svenskere været lidt bedre til at se langt ud over egne grænser, når det kommer til handel. London fortsætter herudover med at være en af vores kernedestinationer til trods for Brexit".
Kigger man derimod på den interkontinentale trafik, er forskellene på de skandinaviske lande imellem endnu større.
Danmark har to asiatiske destinationer øverst på listen, to amerikanske og en til Mellemøsten. Norge tæller hele 4 asiatiske og kun en amerikansk. Mens Sverige topper med en asiatisk destination, herefter to amerikanske og slutteligt to til Mellemøsten.
De Forenede Stater er således i toppen for alle tre lande, hvad gælder oversøisk handelstrafik for Danmark, Sverige og Norge, men Kina er også vigtig.
"Kina er en vigtig handelspartner for mange lande i Vesten," siger Søren Bak Andersen. "Det er ikke overraskende, at Kina står højt på listen over forretningsrejsende fra Skandinavien, for det kinesiske marked sprudler, og hvem vil ikke gerne have del i det kinesiske opsving. Herudover importerer de skandinaviske lande meget fra netop Kina", siger han.