For en moderne international virksomhed er forretningsrejser en del af arbejdsdagen – i dag er vi i Danmark, i morgen er vi i Indien og næste uge er vi i USA. Der rejses på kryds og tværs af verden, og omkostningerne stiger, hver gang man hopper ombord på flyet. Men ved at engagere de rejsende i forbindelse med forretningsrejseprocessen kan en virksomhed faktisk påvirke deres adfærd og derved sænke omkostningerne.
LÆS OGSÅ: Danskerne er trukket i spendérbukserne
Advitos nye whitepaper, "Achieving breakthrough savings with traveler demand and behavior strategies", viser, hvordan sådanne nye strategier genererer et højt afkast fra rejseprogrammerne og samtidigt udgør en investering med lav risiko. Håndteringen af efterspørgsel og adfærd starter med at forstå de forretningsrejsendes bevæggrunde:
"Når man påvirker rejseefterspørgslen og -adfærden får denne nye værdi virkelig gode vækstbetingelser. Og der er et simpelt sted at starte. Prøv først at forstå, hvorfor medarbejdere beslutter sig for at rejse, og indled en samtale med ledelsen for at finde ud af, om det sker af de rigtige eller forkerte grunde. De fleste virksomheder bruger mellem 30 og 70 % af deres samlede rejseudgifter på interne rejser. Måske er tiden inde til at undersøge mulighederne for at ændre adfærd og henlede medarbejdernes opmærksomhed på alternativer til at rejse såsom videokonferencer og virtuelle møder" , forklarer April Bridgeman, Managing Director hos Advito.
LinkedIn har gennemført en undersøgelse blandt virksomhedens rejsende for netop at kortlægge de forretningsrejsendes behov. Undersøgelsen har bidraget med værdifuld viden, som har gjort det muligt for virksomhedens Travel & Event-team at inddele de rejsende i grupper. Opdelingen gav teamet en bedre forståelse af deres rejsende og gjorde det lettere at gennemskue fordelene og manglerne i deres rejseprogrammer.
LÆS OGSÅ: Fotosession i 10.000 kilomters højde
5 kategorier: Sådan kan man sænke erhvervsrejseomkostningerne
• Virksomhederne kan spare mellem 2 og 4 % på hoteludgifter ved at stille yderligere indhold til rådighed online. Det øger de rejsendes hotelvalgmuligheder udover det, der er tilgængeligt gemmen virksomhedens forhandlede priser og det globale distributionssystem.
• Virtuelle møder af høj kvalitet kan erstatte møder med personligt fremmøde. Ifølge Advito kan det reducere antallet af interne rejser med 10 %.
• Price assurance-strategier kan generere gradvise besparelser på 1-2 % på fly- og hoteludgifter.
• Dynamic Performance Management muliggør programforbedringer gennem aktiv udgiftsovervågning.
• Dynamiske politikker gør det muligt at tilpasse rejsepolitikker i realtid. Incitamenter belønner rejsende, som træffer gode udgiftsbeslutninger. Begge teknikker er potentielt set yderligere kilder til besparelser: Selvom incitamenter til de rejsende måske ikke virker for alle virksomheder, er det dokumenteret, at de gradvist kan nedbringe nettoomkostningerne med 812 %.