Myten er nok, at kvinderne helst vil være hjemme, og at mændene elsker disse små smuture til udlandet med interessante nye kontakter, god mad og vin og lækre hoteller. Men det er ikke helt i overensstemmelse med sandheden.
Kvinder er gladere for at komme væk fra hjemlige rutiner (40 %) end mænd (34 %), og kvinder er også lidt mere ivrige efter at bo på hoteller (37 %) end mænd (32 %). Overraskende er også, at kvinder i mindre grad mener, at forretningsrejser tager for meget tid, for det siger kun 17 %, mens flere mænd angiver netop det (22 %). Men kvinder (23%) savner alligevel deres familier mere, når de er væk, end mændene gør (19 %).
Det viser en ny nordisk undersøgelse, som erhvervsrejsebureauet BCD Travel har foretaget blandt over 4000 respondenter fra Norge, Sverige, Finland og Danmark. 1200 danskere har deltaget.
"Det er interessant at se, at mænd og kvinder alligevel ser forskelligt på deres forretningsrejse, og det er noget, virksomheder bør tage alvorligt for at imødekomme deres behov. Ikke mindst når man er længere tid væk for at løfte en større opgave for sin arbejdsplads. Som TMC er det vigtigt for os at kortlægge disse forskelligheder for således også at blive en endnu bedre sparringspartner overfor de erhvervskunder, vi har i Norden", siger Anders Lau Nielsen, Director of Client Management Nordics hos BCD Travel Denmark.
Spørger man til, hvem det egentlig er, der står for selve bookingen af forretningsrejsen, ser det ud som om, mændene stadigvæk helst vil have tøjlerne i hånden på den del. 51 % af de adspurgte mænd booker selv deres forretningsrejse, mens kun 43 % af kvinderne gider det. Til gengæld er kvinder lidt mere opmærksomme på, hvor vigtig god risikostyring er, når forretningsrejser skal bestilles og administreres. Flere kvinder (29 %) mener, at god risikostyring er "meget vigtig" mod mænd (22 %).