En ud af fem danskere har allerede booket vinterferien i udlandet, og hver tredje planlægger en vinterferie i udlandet. Danskerne har med andre ord i år en glubende appetit på vinterferie udenlands, hvilket fremgår af en dugfrisk analyse, som Apollo har fået foretaget. Mere end hver tredje (34 %) af de adspurgte over 18 år planlægger nemlig at rejse på vinterferie, og knap hver femte har allerede booket den (17 %). Det er primært Europa og Asien, der hitter. Vinterferiesæsonen går typisk frem til april.
Herudover viser analysen, at det specielt er de lunere destinationer, der trækker de rejselystne væk fra de danske matrikler. Mange danskere planlægger således at tilbringe vinterferien iført bikini eller badeshorts, da knap hver anden af de danskere (46 %), der skal til udlandet over vinteren, planlægger en sol- og badeferie.
Badestrande, tag-selv-is og vandrutsjebaner står som oftest højt på ønskelisten, når børnene drømmer om vinterferie. Og rigtig mange af dem får faktisk selv lov til at bestemme, når vinterferiedestinationen skal vælges denne vinter. Således viser analysen, at det udover én selv og partneren er børnene, der har størst indflydelse på, hvor rejsen går hen. 13 % svarer, at børnene har størst indflydelse på valget, mens vennerne har mindre at skulle have sagt med 9 %. Mange svarer dog også – ikke overraskende - at det er "min partner", der har størst indflydelse på, hvor vinterens ferie går hen (45 %). Både forældre og især svigerforældre har så godt som ingen indflydelse på, hvor ferien går hen med henholdsvis 5 % og 0 %.
Analysen viser samtidig, at danskerne vil bruge flere penge på vinterferien i år sammenlignet med sidste år. I år vil de danskere, der skal på vinterferie i udlandet, nemlig i snit bruge 15.022 kr. på vinterferien mod 14.580 kr. sidste år.
- Børn får mere og mere medbestemmelsesret i forhold til, hvor ferien skal gå hen. Herudover er mange børn aktive på de sociale medier som eksempelvis Instagram, hvor feriebilleder lægges ud med en lille kommentar. Interessant er det også at se, at danskerne skruer op for vinterferiebudgettet i år i forhold til sidste år, hvor det også lå højt, siger Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef hos Apollo.