En aktuel landsdækkende undersøgelse, som Kompas Kommunikation har foretaget for Apollo, viser således, at seks ud af ti danskere ikke fravælger at rejse til destinationer, hvor der er økonomisk krise.
- I tillæg til undersøgelsesresultatet siger min personlige erfaring mig, at danskerne bestemt ikke lader sig skræmme af problemer med eksempelvis statsfinanser. Det er rejsemålets karakteristika som sol, strande, hoteller, gastronomi og folkefærd, der er vigtigt, når man vælger, hvor man vil hen på ferie. Lige netop det græske øhav og Spanien er de mest populære rejselande for danskerne, og dén statistik har ikke ændret sig, siger Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef Apollo.
De danske mænd ser ud til at være endnu mere trygge ved at rejse ud til trods for økonomisk krise, for 64 % af mændene fravælger ikke at rejse til destinationer, hvor der er krise. Det samme gælder for 55 % af kvinderne.
Spørger man til, om danskerne fravælger at rejse til destinationer, hvor der for nylig har været økonomisk krise, svarer 62 %, at det gør de ikke.
- Ved krisesituationer rundt omkring i verden følger Apollo altid Det Danske Udenrigsministeriums rejsevejledning. Fraråder udenrigsministeriet at rejse til et bestemt land, sælger vi ikke rejser til landet i den pågældende periode. Skulle der ske noget uforudset på et rejsemål, garanterer vi endvidere de rejsende at komme hjem, ligeså hurtigt det kan lade sig gøre, og vi tager os af vores gæster, indtil de er på dansk jord, siger Rikke Koks Andreassen, kommunikationschef hos Apollo.
Charterselskaberne solgte i 2012 1,3 mio. rejser, hvilket er tæt på rekorden fra 2007. Tallene stammer fra en opgørelse, som Rejsearrangørerne i Danmark (RID) har udarbejdet.
Undersøgelsen er foretaget for Apollo af Kompas Kommunikation i april 2013. Den er gennemført på internettet blandt 1.193 deltagere fra hele landet. Undersøgelsens resultater er efterfølgende blevet vægtet på køn, alder og region i henhold til de af Danmarks Statistik oplyste og gældende demografiske data for at sikre repræsentativitet.