- Det store sommersalg er i fuld gang, og danskerne er til nemme, skræddersyede ferier, hvor der skal være mulighed for aktivitet, motion og oplevelser, og de fleste vil have en høj standard på indkvartering og mad, siger Stig Elling, salgsdirektør i Star Tour.
Allerede nu kan han løfte sløret for de fem vigtigste tendenser blandt Star Tours kunder for rejser til sommer 2015:
1. Ude er det nye inde
Vi lægger stor vægt på, hvordan hotellets omgivelser er. Efterspørgslen efter hotelophold med privat pool eller terrasse stiger. Hver 10. Star Tour hotel har privat pool eller direkte adgang til swimmingpoolen – kaldet et swim-up room.
2. Hotellet er den nye destination
Mange vælger skræddersyede hoteller, hvor hotellets tilbud er vigtigere end hvilken feriedestination, man rejser til. Star Tours skræddersyede hoteller er designet med tydelige zoner, for eksempel voksenpool i den ene side af hotellet, og swimmingpool for børn i anden og voksne zoner i restauranterne. 2 af 3 rejsende vælger en skræddersyet hotelophold.
3. Luksus på charterferien
I stigende grad vælger mange danskere at investere mere i ekstra luksus på ferien.Privat pool eller et swim-up room (direkte adgang fra værelset) er lige nu den ultimative luksus på ferien, og disse værelser bliver udsolgt hurtigst. I charterverdenen er skridtet fra midt- til højklassehotel relativt lille i forhold til pris, blandt andet fordi vi forhandler store mængder hotelrum, og derfor ses luksustrendens også så tydeligt indenfor charterrejser. Star Tour udvider udbuddet af luksus med fem Sensatori hoteller på Cypern, Ibiza og i Tyrkiet i 2015.
4. Aktiv ferie
Mange vil dog også gerne være aktive, når de er på ferie. Den tendens fortsætter, og hotellerne har øje for det. Der er efterhånden mange gode muligheder for at træne de fleste steder. På alle Star Tours Blue Star hoteller for børnefamilier, vil der denne sommer være afmærkede løbe og vandreruter på 3. 5 og 10 km, ligesom der findes yoga og meditationsrejser denne sæson.
5. Interessebaserede rejser
Mange feriegæster går nu også helt specifikt efter steder, der matcher deres hobby og interesse. Flere og flere vælger tematiske weekendture som vandreture i Skotland med besøg på whiskydestilleri eller en temarejse med mad og vin i Toscana. De rejser gerne flere gange i løbet af året, og vælger ofte kombinationsrejser, vandreture eller på cykel i en uge og svømning og solbadning i en uge.
Top 5 over mest købte sommerdestinationer målt på Star Tours salg indtil nu:
KBH: 1: Kreta, 2: Mallorca, 3: Rhodos, 4: Alanya, 5: Sardinien
Billund: 1: Kreta, 2: Mallorca, 3: Rhodos, 4: Alanye, 5: Korfu
Aalborg: 1: Kreta, 2: Rhodos, 3: Dalaman, 4: Mallorca, 5: Alanya