Rune Mai er tilsyneladende en ganske almindelig mand og alligevel har han gjort det godt som dansk iværksætter, først med Spiir og senest med Nordic API Gateway. Nordic API Gateway har kontor både i København og i Aarhus men nye kontorer overalt i verden skyder op, senest i Gdansk i Polen.
Men hvordan driver Norden de nye muligheder på tværs af brancher og løber i front, hvad gælder de forandringer, som open banking giver? Og hvordan vil virksomheder løfte opgaven med open banking og dermed skabe værdi og meningsfulde produkter? Erfaringer, som måske kan gives videre til andre europæiske regioner.
Rapporten præsenterer resultatet af en ny undersøgelse, gennemført i januar 2020, som viser, at mere end halvdelen (53 %) af de interviewede, som er beslutningstagere, har investeret i ny teknologi inden for seks måneder før den endelige frist for EU's direktiv om reviderede betalingstjenester (PSD2). Herudover har 50 % allerede udviklet nye produkter og tjenester, hvilket indikerer hastigheden af ??accept og integration i hele Norden.
Undersøgelsen, som tæller mere end 100 beslutningstagere fra finansielle institutioner, regnskabsudbydere og FinTechs i Danmark, Sverige, Norge og Finland, er designet til at afdække regionens holdninger til emnet, fremskridt, udfordringer og vækstmuligheder siden den endelige frist for EU-direktivet.
EU-direktivet sigter mod at skabe lige vilkår for betalingstjenester i hele Europa for at øge konkurrencen, innovation og effektivitet på markedet og skabe en revolution inden for finansielle produkter og tjenester til fordel for forbrugere og virksomheder.
Ny lovgivning har positiv indvirkning på vores økonomi
I følge undersøgelsesresultatet ser hele 83 % det som en ny mulighed for deres forretning, og over halvdelen (58 %) af de adspurgte, at den nye lovgivning allerede har en positiv indvirkning på regionens økonomi. Næsten halvdelen (45 %) er af den overbevisning, at forbrugerne vil være dem, der drager størst fordel af forandringerne, dette sammen med FinTechs (24 %).
Selv hvad gælder et land som England, hvor det går godt med udviklingen af åbne API'er (som skal give virksomheder med licens adgang til finansielle data), er 64 % af de adspurgte i Norden af den opfattelse, at Norden ikke er bagud i forhold til de europæiske kolleger, når det kommer til innovation af finansielle produkter og tjenester. Årsagen skal, i følge Rune Mai, administrerende direktør for Nordic API Gateway, hentes i regionens perfekte match til netop open banking:
"Norden har tilpasset sig open banking hurtigt, hvilket kan tilskrives en række forskellige elementer; regionen er allerede digitalt avanceret, og der er tillige et reelt ønske fra bankerne om at være åbne overfor fremskridt. I modsætning til mange andre steder i Europa har vi i Norden nok en meget samarbejdende og grundig tilgang, som bidrager til at skabe det perfekte miljø for netop open banking".
"Introduktionen af ?open banking signalerer starten på den største transition, hvad gælder økonomiske datarettigheder i hele EU og en ny æra af innovation. Den slags direktiver integreres ikke bare problemfrit i den daglige drift uden væsentlige ændringer i processerne, så det er ekstremt positivt at se, at organisationer i Norden i stedet for blot at sikre, at deres organisationer følger reglerne, allerede har udviklet åbne API'er, der fungerer godt og kan bruges af både forbrugere og virksomheder".
Covid-19 fremskynder et skifte mod at være mere digitalt fokuseret
Mens 51 % af de adspurgte beslutningstagere oplyser, at de allerede har implementeret ændringer i deres forretnings- og/eller produktstrategi (dette markant højere, hvad gælder bankerne på hele 72 %), antyder en tredjedel (36 %), at de ikke har kendskab til, at der er foretaget nogen form for ændringer. 40 % oplyser, at udviklingen af ??nye produkter og tjenester vil have en stor indflydelse på deres forretningsresultater.
Rune Mai tilføjer, at der vil blive foretaget flere ændringer som et resultat af den nuværende Covid-19-pandemi: "De sociale konsekvenser forårsaget af Coronavirus har fremskyndet skiftet frem mod at være mere digitalt fokuseret og opfordret flere forbrugere og virksomheder til at søge nye løsninger inden for open banking. Vi forventer at se denne trend fortsætte, da flere finansielle institutioner koncentrerer sig om den digitale transformation af produkter og tjenester, som vil afhjælpe kundernes situation".
4 ud af 10 (38 %) af de adspurgte er desuden enige i, at deres organisation har oplevet dét at skulle honorere open banking lovgivningen som en udfordring med næsten halvdelen (46 %), som føler sig udfordret af manglen på de rette ressourcer til at opbygge de nye løsninger, og 38 %, som har haft svært ved at inkorporere åbne bankløsninger i deres nuværende tilbud.
Hvad gælder de danske tal alene, er det hele 52 %, der angiver, at man føler sig udfordret af manglen på de rette ressourcer til at opbygge de nye løsninger, og 43 % siger, at de har haft svært ved at inkorporere open banking løsninger i deres nuværende tilbud.
Rune Mai fortsætter: "Vi skaber grundlaget for en ny verden; Norden bevæger sig i et godt tempo som svar på det nye direktiv, men i de første tolv måneder vil det meste af manøvren finde sted i kulissen – alle skal sikre, at de lever op til reglerne, de skal til fulde forstå mulighederne, de skal opbygge et team til at reagere adækvat, automatisere processer, udvikle grænseflader, etc. Men disse udfordringer kan overvindes i den rigtige samarbejdsånd".
Erhvervslandskabet i Norden ændres markant
Undersøgelsen viser også, at der ikke er nogen tvivl blandt de interviewede om, at finansielle institutioner, der åbner deres betalingsinfrastruktur og kundedata op for tredjepart, vil ændre erhvervslandskabet i Norden; ni ud af ti (90 %) forventer, at flere tech start-ups ser dagens lys, 79 % mener, at der vil være en stigning i AI-teknologi, 88 % forventer en naturlig stigning i konkurrencen på markedet, og 82 % forventer et øget pres på kundeservice.
"For at skabe de fremskridt, vi ved, at dette marked er i stand til, har vi brug for en 'digital first' tankegang", fortsætter Rune Mai. "Først da vil vi virkelig forstå, hvordan man skaber fordele både i virksomheder og hos forbrugere. - FinTechs er naturligvis klar til det, men resten af ??industrien skal følge efter. Og 'digital first' betyder ikke at opbygge en helt ny mobilbankvirksomhed men i højere grad at bygge intelligent videre på, hvilke teknologiske løsninger der allerede eksisterer".
"Introduktionen af ??PSD2 og open banking bør ses som en mulighed for vækst. Der kan udvikles et mere kundeorienteret og innovativt servicetilbud, ikke kun som en operationel nødvendighed. Vi skal være sammen om at udvikle dette marked i fællesskab - det muliggør større fremskridt end nogen anden regulering vedrørende finansielle data".
"Vi skal ikke tro, at det er nemt at opbygge disse åbne API'er, men Norden har lært en hel del gennem det samarbejde, der allerede har fundet sted, og det er noget, vi vil eksportere til resten af ??Europa, som markedet modnes, og jeg er helt sikker på, at det vil positionere vores region som frontløber i den digitale udvikling".