Fejl, mangler og ulovlige vilkår er fortsat mere reglen end undtagelsen i de slutsedler, bilkøberne får til underskrift. Det viser en gennemgang af de 1.200 slutsedler, som FDM gennemgik i 2018.
I to ud af tre slutsedler (65 procent) vendte FDM tommelfingeren nedad, med mindre slutsedlen blev ændret på væsentlige punkter. I 62 tilfælde var fejlene så alvorlige, at FDM helt frarådede bilhandlen.
"Det er nedslående, at bilforhandlerne laver så mange fejl, og tallene viser, at vi kan hjælpe flere medlemmer, der ellers risikerer at komme i klemme, fordi de underskriver en slutseddel med upræcise oplysninger," siger advokat i FDM Casper Schad.
Det er blandt andet manglende oplysninger om bilens modelbetegnelse og årgang, leveringsdato, eller ulovlige forbehold om at prisen efterfølgende kan stige, der får FDM til at løfte pegefingeren. Oplysninger, som kan virke som bagateller, men som kan have afgørende betydning, hvis der efterfølgende opstår uenighed om købet eller fejl på bilen. Derfor er det vigtigt, at man som køber ikke kun har sælgers mundtlige garantier, men også husker at få tingene på skrift.
"Mange er ikke klar over, at en slutseddel er et juridisk bindende dokument. Har man først skrevet under, fanger bordet. Vi ved fra vores rådgivning, at mange har svært ved at gennemskue bilforhandlernes slutsedler. Derfor kan det være en god idé at få hjælp til at gå slutsedlen igennem. Præcis som man får en advokat til at læse kontrakten igennem, når man køber bolig," siger Casper Schad.
De ti hyppigste fejl i bilforhandlernes slutsedler
- * Modelår eller modeltype fremgår ikke
* Ikke angivet, om navigationsanlæg taler dansk
* Ulovligt forbehold for, at prisen kan stige
* Leveringsdato er ikke på slutsedlen
* Ikke angivet, om bilen er omlakeret
* Antal nøgler fremgår ikke (der bør være mindst to)
* Leveringsomkostninger ikke udspecificeret
* Det fremgår ikke, hvad bilen har været brugt til
* Køber står inde for bilens kilometerstand
* Pris på ekstra udstyr ikke udspecificeret