Ser vi nærmere på de nordiske hovedstæder, ligger både Stockholm, Oslo og Helsinki inden for Verdenssundhedsorganisationens (WHO) sikre anbefalinger, og København ligger lige akkurat på den anden side, men stadig i den mere sikre ende af skalaen.
Erhvervsrejsvirksomheden BCD Travel har taget initiativ til en undersøgelse af forureningsfænomenet for at advare virksomheders travel managers om risikoen for luftforurening. Det går hånd i hånd med den omsorgspligt, man har for sine 'flyvende soldater', lyder argumentationen.
"Virksomheder har omsorgspligt over for deres rejsende. Med rejsearrangørernes øgede fokus på de rejsendes velvære og deres juridiske ansvar anbefaler BCD Travel, at rejsepolitikkerne også omfatter retningslinjer for luftkvalitet. Ved at gøre det kan virksomhederne bidrage til at forbedre de rejsendes sundhed og trivsel på rejsen. BCD Travel's luftskvalitetsundersøgelse informerer om og anbefaler blandt andet at have et godt overblik over luftkvaliteteten rundt om i verden og også at kunne give sine rejsende tips og tricks til at undgå luftforureningen", siger Thomas Åden, Vice President Nordics, BCD Travel.
Nøgleresultater fra BCD Travels rapport
• Vejrforhold har en klar indvirkning på forureningsniveauet, hvilket gør det muligt at fremsætte anbefalinger om, hvornår forretningsrejsende skal rejse eller ikke rejse til en bestemt destination. For eksempel forårsager vinteren farlige luftforureningsniveauer i en række store asiatiske byer, så rejseaktivitet til disse destinationer bør begrænses så meget som muligt på det tidspunkt af året.
• Når man rejser til en 'farlig' destination, skal rejsende:
o Overveje at afkorte deres tur eller bruge virtuelle mødealternativer.
o Overvåge det lokale luftkvalitetsindeks (AQI) for at vurdere situationen i realtid.
o Begrænse udendørs aktivitet og om nødvendigt bære en passende maske for næse og mund.
• For at beskytte de rejsende kan travel managers:
o Dele information og værktøjer til beskyttelse mod luftforurening.
o Sørge for, at rejsende er fortrolige med virksomhedens rejsepolitik om sundhed og nødsituationer.
o Sende notifikationer og tips før, under og efter rejsen.
o Samle oplysninger om, hvor længe forretningsrejsende udsættes for hvilken grad af luftforurening, som tilsammen kan danne fundamentet for anbefalinger for at begrænse udsættelse for dårlig luftkvalitet.