Erhvervsrejsebureauet BCD Travel har netop gjort det samme, og man kan sige, at udviklingen har fart på i disse år. Antallet af assisterende robotter vokser, antallet af kontantløse transaktioner øges, personlige og skræddersyede oplevelser er i centrum, og 'intelligente' byer som Wien, Singapore og Chicago skærper den gode rejseoplevelse, skriver bureauet i en pressemeddelelse.
Brugen af kunstig intelligens (AI) på forretningsrejser fortsætter med at stige - fra den venlige chat bot, der bruges til flyselskabernes websupport til voice-command assistenten, der giver os mulighed for at bestille snacks på hoteller på ethvert tidspunkt. Med flere og flere leverandører, der eksperimenterer med robotteknologi, vil interaktionen med en fysisk robot til sidst blive standard, når vi rejser på forretningsrejse. I 2019 vil flere forretningsrejsende sandsynligvis møde en robot i lufthavnen, der hjælper med at parkere bilen eller assisterer med at finde gaten og lufthavnsrestauranter. AI og Internet of Things (IoT) apps vil også spille en vigtig rolle i den måde, trafikken styres på med interaktive trafiklys tilpasset realtid. Resultatet bliver en mindre trafikbelastning, mindre forurening og en mindre grad af frustration hos dem i trafikken.
Eksempler på lufthavne, som allerede bruger AI i stor stil
Dusseldorf har siden 2014 benyttet en robot ved navn Ray til at hjælpe passagerer med at parkere deres bil. Ray var igennem en opgradering i 2017 for at øge sin popularitet hos de rejsende.
Incheon International Airport anvender ledsagerobotter til at hjælpe rejsende med at finde gates og lufthavnsrestauranter. Når de ikke interagerer med de rejsende, har de travlt med at feje gulve i Sydkoreas største lufthavn.
I Tokyo Haneda Airport vil robotter fra 2020 sige goddag til passagerer, transportere deres bagage og anvise den rigtige vej.
Den kontantløse rejse
Vi bevæger os i rasende fart mod et papirløst og helt kontantløst samfund. Virksomheder som Uber viser vejen for en helt ny betalingsmodel, og med flere og flere organisationer, der hopper med på vognen, bliver det smidigere for hver dag. I følge avisen Evening Standard foretages halvdelen af alle London Tube-rejser nu ved hjælp af kontantløse betalinger. Systemet bag har vist sig så vellykket, at byer som New York og Boston har besluttet at gå samme vej.
"Udviklingen går enormt stærkt i disse år, og meget peger på, at vi er på vej imod et kontantløst samfund, selvom der er delte meninger om det. Betalinger via mobiltelefonen er utvivlsomt kommet for at blive, og som vi i dag taler om digitalt indfødte, kan vi begynde at tale om en generation, som stort set fødes ind i en kontantløs verden, hvor også kunstig intelligens kommer til at være helt naturlig. I Danmark er vi godt med i forhold til det kontantløse samfund, mens vi stadig venter på at møde robotterne som en naturlig del af vores dagligdag. Som erhvervsrejsebureau er vi meget opmærksomme på de krav, vores forskellige kunder stiller til deres rejse, og der er ingen tvivl om, at vi vil se en øget anvendelse af ny teknologi i 2019. En fleksibel tilgang til kunderne er det væsentlige her, kontantløst og robotter eller ej", siger Thomas Friis Rasmussen, Director Client Management Nordic i BCD Travel.
Personlige, skræddersyede oplevelser
I 2019 vil de rejsendes identitet spille en meget større rolle i den service, de møder og tilfredsheden med denne. I følge Forrester's Age of the Consumer research forventer 72 % af forbrugerne, at leverandørerne indfrier deres personlige forventninger. Forretningsrejsende forventer den samme personlige, enkle og problemfri oplevelse, de får fra forbrugerbrands - og er villige til at dele information af hensyn til bekvemmelighed og service. Leverandørerne vil i stigende grad indsamle relevante data om de rejsendes brandpræferencer, bookingadfærd og rejsemønstre og sammenflette disse oplysninger med virksomhedernes rejsepolitik for således at påvirke mulighederne for at gøre rejsen så personlig og skræddersyet som muligt – og dermed også give en forbedring af serviceoplevelsen.
Ny BCD-research afslører, at forretningsrejsende er overbeviste om, at deres egne virksomheder er ved at miste fornemmelsen for, hvordan deres behov på selve forretningsrejsen opfyldes.