For "emojis er blot den skriftlige kommunikations kropssprog", bliver der sagt. Men forholder det sig nu virkelig sådan? Med en teori om, at emojis i virkeligheden kan være anledning til et hav af misforståelser, valgte oversættelsesbureauet LingoBob at undersøge danskernes brug og forståelse for emojis.
LÆS OGSÅ: Spies tager temperaturen på ferie-fotos
1.000 danskere har talt, og vi er hamrende forvirret
LingoBob har bedt over 1.000 danskere om at vurdere syv forskellige oplevelser, og fortælle hvilke følelser de ville knytte til hver enkelt emoji. Det ville være synd at sige, at respondenterne nåede til enighed. Den smiley som flest beskrev med den samme følelse er denne: . Hele 67,3 % slog fast, at modtager du denne, kan du bide dig sikker på, at afsenderen er meget lettet over, at noget lige akkurat gik som det skulle.
Respondenterne til LingeBobs undersøgelse havde mulighed for at angive en hvilken som helst følelse i svarfeltet "andet". Det førte til, at den omtalte smilet blev forbundet med i alt 23 forskellige følelser - herunder stress, ironi, glæde og fortvivlelse. Her er der altså fire meget forskellige følelser og dermed også fire meget forskellige situationer, hvor denne emoji kan benyttes. Så kan emojien altid understrege en pointe uden at forvirre modtageren?
Her kommer en lille test: Du modtager en besked i chatten fra din kollega. Beskeden lyder således:
"Har du set mailen fra kunden? Skynd dig og læs den!"
Læs beskeden igen og skift mellem at have følgende følelser i mente: stress, ironi, glæde og fortvivlelse.
Fortæl os så - ud fra din kollegas besked, hvad kan du så forvente af denne kundemail?
Gav emojien andledning til misforståelser?
Havde den skrevne situation ovenover været virkelighed, så sad du måske med svedige håndflader nu - og måske var der slet ikke grund til bekymring, når du først læste beskeden igennem. Den store pointe her er, at emojien med stor sandsynlighed kunne lede dig på afveje, og få dig til at misforstå din kollega.
Så hvordan får vi det bedste ud af brugen af emojis, og hvordan undgår vi at blive afledt eller misforstået grundet dem? Spreder du om dig med haglgevær, når det gælder brugen af emojis, så er der ingen garanti. Men undlader du emojis til din chef, bankrådgiver og andre vigtige professionelle relationer, så er du godt på vej.
Det handler nemlig om at kende sin modtager, og om at kunne afkode deres måde at opfatte dine beskeder på. En absolut umulig opgave. Magten ligger i dit ordvalg og ikke i dit valg af farverige ikoner, om end de er finurlige.