I løbet af de kommende måneder flytter rederiet, hvoraf den danske stat ejer halvdelen, og den anden halvdel ejes af Clipper Group A/S. Hovedkontoret rykker dermed også fra Rønne til Svendborg. Det skyldes, at Færgens største aktiv, Bornholms Ruten, fra Ystad og Køge til Rønne den 1. september overtages af Molslinien, som vandt licitationen af ruten for et par år siden. Dermed mister Færgen 70 procent af sin nuværende omsætning. Det betyder, at Færgens medarbejderstab på hovedkontoret i Rønne reduceres fra cirka 200 medarbejdere til cirka 20. Det er disse 20 medarbejdere, der nu flytter med Færgen til selskabets nye hovedkontor, der får residens i Svendborg.
Ø–rederi
Færgen – i øvrigt Danmarks største ø-rederi - er igennem de sidste 10 år blevet en stor succes med stigende passagertal på næsten alle ruter. Branchens primære tra?kparameter i form af antallet af overførte personbiler viser, at 1.194.700 personbiler blev overført via rederiets syv ruter i 2017. Det er en stigning på 6,3 procent sammenlignet med 2016. Særligt markant var væksten på ruterne Ystad-Rønne, Kalundborg-Samsø og Esbjerg-Fanø, hvor færgetra?kken aldrig har været større end i 2017.
Interne kundeundersøgelser peger på, at årsagen til væksten primært skal ?ndes i den udvikling, som ?ere af øerne har gennemgået de senere år. Blandt andet i forhold til gastronomi, smukke naturoplevelser, gode muligheder for aktive ferier og ikke mindst den ro og idyl, der kendetegner øerne.
Som følge af den store interesse for de danske øer har Færgen etableret bookingportalen Dansk Ø-ferie, der samler alle de bedste oplevelser på de danske øer ét sted og gør det muligt at booke både transport, ophold og oplevelser hjemmefra. Det sker blandt andet via såkaldte ø-hop, hvor ophold på ?ere øer kan kombineres og ?nde sted på én og samme rejse.
I 2016 ?k færgetra?kken til de danske øer et markant løft via første etape af det såkaldte landevejsprincip, der med tiden skal sikre, at en kilometer tilbagelagt via færge koster lige så meget som en kilometer kørt på landevej. Den 1. september 2016 blev visionen igangsat med prisnedsættelser til blandt andet Bornholm, Samsø og Fanø. Der var tale om markante reduktioner på mellem 18 og 53 procent på færgebilletter uden for højsæsonen. Og det har kunnet mærkes på passagerer og bilantallet.
Igennem årene har Færgen i samarbejde med de enkelte øer investeret millioner af kroner i events, festivaler og ikke mindst gourmet på alle de øer, Færgen sejler til ved at engagere de lokale beboere på øerne i salg og markedsføring af deres lokale produkter til glæde for rederiets gæster. Med Molslinens overtagelse af Bornholmerruterne er der en risiko for, at disse initiativer og innovative idéer på blandt andet Bornholm, vil blive reduceret.