Jeg har altid været glad for at cykle, og det er nu over to år siden, at jeg flyttede fra København til London, og jeg har langsomt indset, hvor heldige vi er i Danmark; heldige i den forstand at vi har cykelstier, cykelruter og mulighed for at bevæge os rundt på en cykel, både i byen og på landet, for det ser noget anderledes ud her i London.
Cykling i London
Efter et par måneder herovre købte jeg mig en "folding bike", en såkaldt sammenfoldelig cykel, de er ret så populære her i London, til dels fordi de ikke fylder så meget, og så kan man have dem med i den overfyldte offentlige trafik.
Der gik derfor ikke lang tid før, jeg ville "give it a go", jeg har altid været glad for at cykle, og jeg kunne nævne et hav af fordele ved at cykle; først og fremmest giver det frihed, du kan komme fra A til B i dit eget tempo, du bestemmer selv, hvornår det skal være, du er garanteret frisk luft og samtidig er det en god måde at bevæge sig på.
Jeg bor i det sydvestlige London, og her cyklede jeg en tur i nærområdet. Jeg bor tæt på et grønt område, men selv turen rundt om dette grønne område, hvor der kører biler, var en skræmmende tur for mig, jeg tænkte – det kan simpelthen ikke være rigtigt, godt nok var der nogen steder afmærket med lidt afmærkede cykelikoner hist og pist på vejen, men det lod ikke til at bilerne tog dette særlig højtideligt.
Jeg synes, at bilerne kørte enormt tæt på mig, og når man kører på vejen er der jo de fleste steder ingen cykelsti, det betyder også, at mange cyklister vælger at køre på fortovet, som på ingen måde er ansvarligt, med børn, barnevogne og gamle mennesker gående på fortovet, men nogen gange er det den eneste udvej.
Cykling i København
København, er sammen med Amsterdam er blevet førende storby-forbilleder, når det kommer til at udvikle en urban cykelkultur, byer som London og New York bliver rådført af Københavns byplanlæggere. Hele verden er fascineret af Københavns brede cykelstier, og imponerende statistikker som fortæller os at 63 procent af vores politikere på Christiansborg pendler til arbejde på cykel.
I Danmark er det at sætte sig op på cyklen ikke en identitet i sig selv, langt de fleste cykler nemlig til skole, arbejde eller ærinder. I de ovennævnte storbyer er det i den grad en identitet, hvis man cykler til arbejde med mere – til dels skal du være modig, det er nemlig langt de færreste steder, man overhovedet har cykelruter, og med fokus på London, så er det også gældende selvom man kommer lidt ud for det centrale.
I Danmark er det almindeligt at lære at cykle som 3-4 årig, og herfra er det såmænd ikke unormalt, at barnet cykler til børnehave, herefter skole, og sådan fortsætter de fleste, gymnasiet, uni, vi cykler, hvor vi kan komme til det!
VisitDenmark på cykel
VisitDenmark.dk har i samarbejde med Expedia.dk lavet en infografik, som i første omgang var en måde at få fokus på ferie i Danmark, cykelferie i Danmark, som både er sund og aktiv måde at holde ferie på, ligeså vel for turister som danskere. Vi skal være stolte over vores lille cykelland.
Jeg nævner ofte at jeg er fra "Copenhagen", og får tit vældig positiv respons, og samtalen går ofte hurtig ind på cykling. Jeg selv er opvokset i Storkøbenhavn, nærmere betegnet Albertslund, hvor hele byen er omringet af cykelstier, grønne områder, og hvor bilerne må køre rundt om byen, og tæt på Vestskoven, hvor man kan cykle lange cykelture til steder som Ballerup, uden at blive generet af biler eller støj.
London skal lære cykelkultur
Forleden kom en kollega rasende ind på kontoret efter frokost – nogen havde bakket ind i hans parkerede cykel, som stod fastlåst foran et supermarked, oppe på fortovet vel og mærke, og egentlig blev jeg ret overrasket over at høre det i første omgang, men konkluderede at det jo nok går hånd i hånd med den respekt bilisterne har for cykler her i London.
Man vil også gerne sætte en stopper for de cykeluheld som sker i herovre, først og fremmest er simple ting, som skal ændres, i Danmark fører vi kampagner mod blandt andet højresvingsulykker, og sætter fokus på dette – opmærksomheden på disse ulykker kunne sikkert ændre en hel del.
Billisterne i London skal vende sig til cyklisterne, som er kommet for at blive. Også turister forsøger sig på byens city bikes (Boris bikes – lanceret i mens Boris Johnson var borgmester af London) som dukker op flere og flere steder i byen, grundet flere år og millioners investering, der findes 10,000 city bikes i London, og intet mindre end 720 docking stationer, hvor de efterlades til en ny person. Men jeg kan ligeså godt sige med det samme, det skal jeg ikke nyde noget af.
Danskerne cykler overalt
Jeg synes personligt København er en fantastisk by, og selvom vi er omringet af biler, larm og heftig trafik, så er cyklister de dominerende i byen. Men ligeså herlig som København er, så er Danmark meget mere end cykling i storbyerne – cykelture kan man komme på rundt omkring på Sjælland, på Fyn, på Lolland, på Falster, på Langeland, i Sønderjylland, Midtjylland, Nordjylland, på Læsø og Samsø, i Danmark er der ingen begrænsninger, på landet, ved kysten, i provinsen, i større byer, og grundet de utallige cykelstier, er det også sikkert at cykle med børn.
Derudover findes der over hele landet også cykelværksteder, så hvis der er bøvl med cyklen, skal du ikke lede langt for at få cyklen fikset, bliver cykelturen for lang kan man altid medbringe cyklen med det offentlige. Løsningen til en bekymringsløs og nem ferie, kan nemt ske på to hjul.
Så som cykelglad dansker i London, tror jeg, at jeg for alvor har forstået, hvorfor Danmark er kåret som verdens lykkeligste mennesker, det er da fordi, at vi får lov til at cykle overalt i landet – er du på cykel, er du er en del af et fællesskab, og det er det, som jeg savner her i London, jeg er nok nærmere på at sælge min lille sammenfoldede cykel end rent faktisk at cykle på den.