Vi skal nu køre cirka 37 kilometer fra Cairns op til den lille charmerende by Kuranda, der ligger lige midt i regnskoven 328 meter over havet.
Der er ikke uden grund at jernbanen beskrives som scenic, fordi det er en storslået oplevelse at nyde udsigten på turen, jo længere vi kommer op ad bjerget.
Skinnerne bugter sig i store sving gennem regnskoven, og snart ser vi byen Cairns ligge dyb under os ud mod det blå Stillehav med byens naturlige havn længst mod øst.
LÆS OGSÅ: Australiens lange vej Ocean Road
Imponerende togrejse
Det går langsomt opad, og man får næsten fornemmelsen af, at lokomotivet kan gå i stå hvert øjeblik, da det har svært ved at trække det lange tog med 14 vogne alle fyldt med forventningsfulde turister.
I dag fragter toget stort set kun turister ad den smukke og stejle rute mod Kuranda.
Undervejs passerer vi flere små vandfald, blandt andet Stone Creek Falls, hvor vandet fosser ned i hvide skumsprøjt lige uden for togets vinduer.
Barron vandfladet
Halvvejs på den 37 kilometer lange togtur stopper toget ved en perron, hvor vi får lov at stå ud.
Vi er kommet til turens højeste punkt med udsigt mod Barron Gorge-slugten dybt nede og med udsigt til den skumsprøjtende vandfald Barron Falls, der her i foråret er fyldt med masser af vand efter regntiden.
Byggeriet af Kuranda jernbanen tog sin begyndelse i 1886, og nåede sin endestation Kuranda i 1891. Forud var gået lange debatter i området, da to byer Cairns og Port Douglas begge ønskede en jernbane fra kysten og op på højsletten, Atherton Tabellands. Men det blev altså Cairns, der trak det længste strå.
Guldfund i Australien
Ønsket om jernbanen var foranlediget af, at der i midten af 1800-tallet blev fundet guld og andre mineraler i området.
For at få råstofferne ned fra højsletten på en nem måde, ville man gerne have en jernbane.
Det var ikke nogen let opgave at bygge jernbanen. For at nå Kurenda skulle der med håndgraft graves 15 tunneller, bygges 37 broer, bygges 93 farlige kurver og fjernes omkring tre millioner kubikmeter langs de stejle bjergskråninger for at give plads til jernbanesporet.
Arbejde i australsk junglevarme
Jorden var fyldt med løse sten og rødder fra regnskovstræerne, efter at en masse træer var blevet fældet for at give plads til skinnerne.
Hjælpemidler var der ikke mange af, og det meste af arbejdet foregik med mejsel, dynamit, hakker, spader og skovle. I området ligger temperaturen året rundt mellem 25 og 45 grader, så det var ikke lige sjovt rent klimamæssigt.
Der var malariamyg i området, og sygdom blandt arbejderne, hvoraf mange var indfødte, samt manglende sikkerhed førte til at næsten hundrede arbejdere omkom under arbejdet i de fem år det tog at bygge jernbanen.
Turister fra hele verden
Men det er historie i dag, hvor tusindvis af turister fra hele verden nyder den smukke tur fra og til Kuranda. Togvognene er indrettet som turistklasse og med en guldklasse, hvor der serveres forfriskninger og snacks på turen.
Vognene er løbende blevet restaureret og tilbageført i den originale stil med røde træ lædersæder og paneler, som de så ud, da jernbanen åbnede i slutningen af 1800-tallet.
I dag er togforbindelsen til Kuranda suppleret med en moderne asfalteret vej, og med bil tager det omkring 15 minutter fra Cairns, mens togturen tager knap to timer.
Kuranda er en typisk turistby med mange spændende restauranter, hoteller, souvenirbutikker og en række flotte tropiske haver med en lang række tropiske blomster og planter – man fornemmer ligefrem at regnskoven er vokset helt ind i den lille turistby.
Se mere på www.ksr.com.au eller www.queensland.com.