Over 300.000 danskere besøgte USA i 2015. Og denne stigning vil forsætte i de kommende år. USA vil stadig være danskernes foretrukne rejseland, uanset hvem der residerer i det ovale kontor i Det hvide Hus.
Det fremgik af paneldebatten på et møde om USA som rejseland, arrangeret af Danske Rejsejournalister for nylig i Tui Bygningen i Valby.
LÆS OGSÅ: Storbyferie i New York er populært
Shopping og nationalparker
I panelet sad adm. direktør i Risskov Travel Partner, Annelise Dam Larsen, Dorte Kuula, branddirektør i My Plantet, adm. direktør i Atlantic Link og direktør i Discover America, Karin Gert Nielsen og salgs- og indkøbschef i FDM Travel, Jesper Ewald.
Alle i panelet var enige om, at succesen skyldtes flere flysæder, den relative lave dollarkurs de senere år, samt det forhold at USA er en destination med muligheder for alle former for aktiviteter året rundt.
Undersøgelser har vist, at de tre topprioriteringer for danskerne, når de besøger USA er shopping, seightseing og nationalparker i nævnte rækkefølge.
Online booking af ferien
Panel-deltagerne var også enige om at online booking er kommet for at blive, men at online booking bliver mere og mere kompliceret og uoverskuelig for den enkelte kunde.
Eksempelvis kan du som kunde søge efter tusindvis af hotelværelser, (hotel.com) tusindvis af destinationer, tusindvis af flymuligheder (trivago.com) og på flere og flere virker dette enorme udbud på skærmen skræmmende.
Derfor var alle enige om, af en af fremtidens udfordringer er at kunne tilbyde rådgivning og videregive viden på et højt niveau om det enkelte rejsemål, og hvilke muligheder der er for aktiviteter og lignende.
Rådgivning om ferien
Og den form for rådgivning sker dels via telefonen, dels via informationsmøder, rejseforedrag og på rejsemesser. Alle steder, hvor kunderne møder sælgerne i øjenhøjde.
Den side af salg og marketing vil stadig være relevant i fremtiden trods online salg og marketings fremmarch.
Løser bureauerne den opgave, således at kunderne føler, at de får værdi for pengene og at de via rådgivningen og vidensformidlingen kan få opfyldt deres forventninger og drømme om et USA besøg, er de mange USA specialister i dag her også om fem år.
Øget kendskab til USA
Valgkampen på godt og ondt til det amerikanske præsidentvalg det seneste års tid har skærpet danskerne interesse for USA, men alle i panelet mente, at denne interesse ville fortsætte.
I dag er det alle aldersgrupper, som rejser til USA. Men tilsyneladende er det generation 60 plus som har flest midler til brug for en ferie.
En undersøgelse offentliggjort for nylig viser, at om 5-6 år vil der være et potentiale på 1.5 millioner danskere over 60 år, som har god økonomi, som gerne vil ud at rejse og som stiller store krav til rejsen. Derfor skal bureauerne være opmærksom på dette potentiale.
Åbning af nye flyruter direkte fra Danmark i de kommende år vil være med til yderligere at skærpe interessen for at rejse til USA. Det ventes da også, at der kommer ruter til byer i USA, som måske ikke tidligere har været interessant, men kan blive det i fremtiden.